loading...
مشاور دیجیتال
مشاور دیجیتال بازدید : 52 چهارشنبه 27 مهر 1401 نظرات (0)

این محصول مناسب سگ های :
ـ نیاز به درخشندگی پوست و مو دارند
ـ بیش از حد شوره میزنند
ـ با مشکلات پوستی
ـ سگهای مسابقات زیبایی

 

نوع مکمل حیوانات

تقویتی درمانی

نوع حیوان

سگ

شکل دارویی

خمیر

شکل ظرف

سرنگ

کشور سازنده

ایرلند

نوع مکمل حیوانات

تقویتی درمانی

کاربرد

تقویت و سلامت پوست و مو در گربه

نوع حیوان

گربه

شکل دارویی

خمیر

شکل ظرف

سرنگ

نحوه مصرف

این خمیر را میتوانید روی بینی و یا دست گربه بمالید تا گربه آن را بلیسد

کشور سازنده

ایرلند

سوپر کوت

دوفالیت قیمت

قیمت سرم دوفالیت برای سگ

خرید سرم دوفالیت

سرم دوفالیت

سرم دوفالیت Duphalyte

سرم دوفالیت Duphalyte سرم تقويتي و غني شده با بالغ بر ٢٥ عنصر كليدي از جمله ويتاميها مواد معدني وامينواسيدهاي گوناگون است.

نوع مکمل حیوانات

تقویتی

نوع حیوان

اسب, سگ, گربه

شکل دارویی

محلول

شکل ظرف

بطری

وزن

500 ML

ویژگی

غیر دوپینگ

فروشگاه آسپت  پت شاپ اینترنتی آسپت 
 پت شاپ اینترنتی آسپت  فروش محصولات مرتبط با اسب و پت در ایران از برندهای معتبر جهانی و داخلی. فروش به صورت عمده و خرده فروشی

مشاور دیجیتال بازدید : 51 پنجشنبه 20 مرداد 1401 نظرات (0)

نقش و دلیل استفاده از مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

 

 اگر شما در حال راه‌اندازی یک رستوران یا آشپزخانه صنعتی هستید یا حتی تمایل دارید تجهیزات آشپزخانه فعلی خود را گسترش دهید،  به یک مشاور قوی و حرفه‌ای در زمینه‌ی فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیاز دارید. آشپزخانه شما به طیف وسیعی از تجهیزات نیاز دارد، خواه آشپزخانه شما متعلق به یک هتل چند ستاره باشد یا یک رستوران کوچک. در دورانی که اغلب مردم تمایل به خرید اینترنتی دارند،  سایت‌ و فروش اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی زیادی وجود دارد که خدماتی را در این زمینه ارائه می‌دهند. اما چه طور یک مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی خوب را انتخاب کنیم؟

معدات المطبخ الصناعي

 

اگر به دنبال یک همراه دلسوز و مطمئن در زمینه تجهیزات آشپزخانه صنعتی دارید و در بین صفحات اینترنت به دنبال بهترین گزینه هستید اما نمی‌دانید کدام یک ایده‌آل است، فقط چند دقیقه زمان بگذارید و این مقاله را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

معدات المطابخ الصناعية

 

فراموش نکنید؛ هر چه این تجهیزات به روزتر، کارآمدتر و  باکیفیت‌تر باشد، خدمات ارائه غذا و نوشیدنی شما بهتر خواهد بود. مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی یک مهارت تخصصی است که برای ایجاد یک آشپزخانه کارآمد و مدرن یک امر ضروری و بدیهی است.

جهاز تشیش الکباب اتوماتیک PS400H

 

راه‌اندازی آشپزخانه صنعتی

 

اگر شما بعد از ساعت‌ها جستجو در اینترنتی به این صفحه رسیده‌اید، قطعا به دنبال تحقق رویای خود یعنی راه‌اندازی یک آشپزخانه صنعتی مدرن یا به روز تر کردن و گسترش آشپزخانه‌ی فعلی خود هستید؟

تا این لحظه، بدون شک شما در مورد مفهوم غذا و سبک سرو تصمیم گرفته‌اید، یک طرح کسب و کار تهیه کرده‌اید، بودجه لازم را تامین نموده‌اید و شاید حتی مکان مناسبی را پیدا کرده باشید؛ شما بی‌صبرانه مشتاق افتتاح آشپزخانه خود هستید تا شروع به سرو غذاهای خوشمزه کنید و با خدمات استثنایی خود از مشتریان استقبال کنید. اما یک لحظه هیجان و اشتیاق خود را کنترل کنید. هنوز راه درازی پیش روی شماست و شما باید تصمیمات زیاد دیگری بگیرید.

 قبل از اینکه مشتریان خود را با شاهکارهای غذایی خوشمزه و لذیذ شگفت زده کنید، باید آشپزخانه خود را آماده کنید. هر آشپزخانه‌ای بر اساس نوع کسب و کار به تجهیزات پخت و پز، تجهیزات سردخانه، تجهیزات آماده سازی غذا و تجهیزات خاص نیاز دارد.

جهاز شوي الکباب اتوماتیک الاشعاعي

 

تیم ما یعنی مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی شف تولز تجربه زیادی در کمک به تازه واردان در صنعت خدمات غذایی برای راه اندازی رستوران یا اشپزخانه صنعتی دارد.

در فروش اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی ما  پیشگام شناخته شده‌ایم و حرفه‌ای عمل می‌کنیم زیرا ما می‌دانیم که چه چیزی در صنعت آشپزخانه صنعتی مهم است و چه چیزی یک آشپزخانه را حرفه‌ای و قوی می‌کند. ما به کار خود تسلط کامل داریم.

 

اهمیت مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

آشپزخانه شما مرکز رستوران یا مرکز طبخ غذای شماست. این مکان منحصربه‌فردی است که سرآشپزهای شما در آن تلاش می‌کنند تا مشتریان شما را خوشحال کنند و از آن‌ها  با طعم  غذاهای لذیذ و دلچسب پذیرایی کنند. . تجهیزات آشپزخانه صنعتی یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر راه‌اندازی غذاخوری یا مراکز غذایی مشابه شماست. موارد متعدد و گوناگون زیادی وجود دارد که مورد نیاز است، از جمله وسایل بزرگ مانند وسایل یخچال و فر تا موارد نسبتا کوچک‌تر مانند میکسر و تابه. هر محصول و تجهیزاتی که شما انتخاب کنید، از ظروف پذیرایی گرفته تا ظروف نگه داری غذا،  نقش مهمی در جلب رضایت مشتریان شما دارد. بنابراین بسیار حیاتی است که در خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی دقت فراوانی به خرج دهید.  

متجر إلكتروني لأجهزة المطبخ الصناعية

چرا باید از مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی کمک گرفت ؟

شما در هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی با یک لیست بلند و طویلی روبرو خواهید شد. لیستی که در آن شاید نزدیک به هزار قلم کالا وجود داشته باشد. کالاهایی که از مارک‌ها و برندهای مختلف هستند و هر کدام کار خاصی را انجام می‌دهند.  این محصولات حتی از نظر قیمت هم متفاوت هستند.

یه طور قطع شما در گام اول و با  دیدن این لیست گیج خواهید شد؟ زیرا نمی‌دانید کدام تجهیزات برای شما مناسب است و کدام را باید انتخاب کنید؟ با توجه به بودجه شما کدام گزینه مناسب خواهد بود؟ و هزاران سوال دیگر که ذهن شما را درگیر می‌کند.

پارامترهای زیادی برای تجهیز آشپزخانه وجود دارد، اما بیشترین تمرکز بر روی تدارکات، کارایی، محیط کار، افزایش سرعت و بهداشت است.

مفرمة لحوم موديل ۳۲ بمحرك جير وتصميم ايطالي

 

در واقع شما می دانید چه می‌خواهید، اما ممکن است ندانید به چه چیزی نیاز دارید. نقش تیم مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی شف تولز این جا پررنگ خواهد شد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا خواسته‌های خود را با نیازهای خود متعادل کنید و شما را به سمت سودآوری ایده آل، کارایی و بهبود عملکرد سوق می‌دهند.

غسالة اطباق صناعية ۱۰۰۰ طبق بالساعة

مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی زمانی حرفه‌ای عمل می‌کند که قبل از هر کاری این سوالات را از شما بپرسد.

چه چیزی در رستوران تهیه، پخته و سرو می‌شود؟ پذیرایی از چند مهمان در روز پیش بینی می‌کنید؟ چه محصولات اولیه‌ای در محل آشپزخانه تهیه می‌شود و چه محصولاتی آماده خریداری خواهند شد؟ برای جابجایی در طول روز به به چند کیلو سبزیجات، میوه‌ها و امثال اینها نیاز دارید؟ مواد غذایی چگونه وزن، بریده، خرد یا ورقه خواهند شد؟ فضای مورد نیاز برای نگه‌داری مواد غذایی چگونه است؟

آلة تشيش الدجاج المقطع (كباب جوجة)

 

چه کسی دستگاه را خواهد خرید و چه کسی از آن  استفاده  و مراقبت خواهد کرد. آیا شما به یک محیط کاری خوب و استاندارد بر اساس طراحی  ارگونومی نیاز دارید؟ نظر شما در مورد عملکرد و قیمت چیست؟ طول عمر طولانی؟ بهداشت و نظافت؟ ما همه جوانب را می سنجیم و بر اساس الزامات فوق بهترین جایگزین را برای مشتری خود پیشنهاد می کنیم.

 

بعد از شنیدن پاسخ این سوالات، مشاور لیستی را به شما پیشنهاد می‌دهد که با ظرفیت، عملکرد و نیاز شما مطابقت دارد.

 

تجهیزات پیشنهادی به شما، باید هم نیاز شما را برطرف کند و هم از نظر زیبایی شناختی روی کارمندان و در بعضی موارد مشتریان تاثیرگذار باشد.

همچنین این تجهیزات باید آشپزخانه‌ی شما را بهبود دهند و آن‌را پویاتر و فعال تر کند. همه‌ی این موارد باید زیر نظر یک مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی حرفه‌ای باشد.

به غیر از آن، یک مشاور حرفه‌ای نه تنها تجهیزات شما را تامین می‌کند، بلکه بر نصب موفقیت آمیز و صحیح آن هم نظارت خواهد داشت.

 

آشپزخانه صنعتی  شما هر چه که باشد، در هر ابعادی طراحی شود، برای یک رستوران بزرگ باشد یک فست فود کوچک؛  دلایل زیادی وجود دارد که شما را مشتاق استفاده از تیم مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی کند،  تیمی که به شما کمک کند تا در این فرآیند گسترده به راحتی و با خیال آسوده حرکت کنید.

 

 

فروشگاه اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

فروشگاه اینترنتی شف تولز از سال 1399 فعالیت خود را در زمینه فروش اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی و خانگی آغاز کرده است و متشکل از یک تیم حرفه‌ای شامل  کارشناسان و مشاوران خبره و ماهر است.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی شف تولز  فقط یک بازار آنلاین برای فروش اینترنتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیست. تیم مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی شف تولز برای صاحبان مشاغلی که قصد راه اندازی یا بازسازی رستوران‌ها، کافه ها یا هرگونه مراکز طبخ غذای خود را دارند، خدمات مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد و  به آن‌ها کمک می‌کند تا آشپزخانه‌های‌شان را به بهترین شکل و با با کارآمدترین محصولات تجهیز کنند،  همان‌طور که سرآشپزها دوست دارند و مشتریان راضی هستند.

مشاور دیجیتال بازدید : 62 سه شنبه 17 دی 1398 نظرات (1)

وقتی صحبت از ‫امنیت_سایبری می‌شود، پیش‌بینی تهدیدات به جای واکنش مقابل آنها دارای اهمیت بالاتری است. در یک چشم انداز کلی، تهدیدات به طور مداوم در حال تغییر و تحول است، دیگر وصله کردن رخنه‌ها و یا انجام به‌روزرسانی‌ها در مقابل تهدیدات دیروز، دیگر کافی نیست. سال جدیدی پیش روی ماست و همراه آن تهدیدهای جدیدی، به ویژه در دنیای امنیت سایبری، در انتظار ماست. در این مطلب 5 پیش‌بینی در حوزه امنیت سایبری برای سال 2020، به منظور کمک در پیشگیری از تهدیدات آورده شده است که در ادامه بررسی خواهند شد.

1- باج‌افزار ها قرار است شب‌های بی‌خوابی بیشتری را به‌وجود آورند.

• باج‌افزارها پیشرفته‌تر می‌شوند.

• با وجود پیشرفته‌ترین راه‌حل‌های امنیتی برای ایمیل‌ها، باز هم این موارد دور زده خواهند شد.

• آلودگی ناشی از باج‌افزارها دارای پیامدهای مخرب‌تر است.

آلودگی‌های باج‌افزار (Ransomware) اکنون با پیچیدگی بیشتر و به صورت خودکار، حتی در پیشرفته‌ترین راه‌حل‌های امنیتی ایمیل نیز قابل نفوذ هستند، خصوصاً وقتی صحبت از ایجاد تغییرات و استفاده از تروجان‌ها مطرح می‌شود. علاوه بر این، راه‌حل‌های امنیتی فعلی، حملات باج‌افزار را فقط چند ساعت پس از انتشار تشخیص می‌دهند، که اغلب طولانی‌تر از زمان کافی برای آسیب رساندن است.

برای نمونه می‌توان به Emotet اشاره کرد. یکی از عواملی که Emotet را بسیار موفق می‌کند این است که از لیست کوتاه مشخصی از اهداف استفاده می کند، بنابراین اقدامات برای کشف آن زمان بیشتری می‌برد. این حملات همچنین به طور مداوم در حال تغییر IOC هستند، بنابراین حتی هوشمندترین روش‌های مبتنی بر امضا، IDS و سایر راه‌حل‌های سنتی قادر به تشخیص به اندازه کافی سریع آن نیستند.

همانطور که می‌بینیم، تقریباً به طور مداوم و هر هفته این حملات اتفاق می‌افتند. مهاجمان یک پایگاه از نمونه‌های جدید ایجاد می‌کنند که شامل تکنیک‌های جدید مبهم‌سازی و دور زدن شناسایی‌ها است. آنها سپس نمونه‌ها بر اساس این تکنیک‌ها تولید کرده و در سطح وسیع توزیع می‌کنند. مراکز امنیتی تولید ضدبدافزار و ضدباج‌افزار، باید در حالی که مهاجمین پایگاه جدیدی را برای نمونه‌ها ایجاد می‌کنند، از آن‌ها جلو زده و روش‌هایی را به محصول خود اضافه کرده که قادر به شناسایی نمونه‌های جدید باشند.

2- حملات فیشینگ نگرانی اصلی مدیران امنیتی خواهد بود.

• ما همیشه می‌شنویم که تمام متخصصان امنیتی به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل خطر رو به رشد حملات فیشینگ هستند.

• یک سال پیش، بدافزارها بزرگترین تهدید برای مشاغل تلقی می‌شدند. با نزدیک شدن به سال 2020، حملات فیشینگ دغدغه‌ اصلی هستند.

امروزه، بیشتر سازمان‌هایی که به دنبال تقویت امنیت در سرویس‌های ایمیل خود هستند، نیاز به مسدود کردن حملات فیشینگ دارند. در آینده حملات فیشینگ پیشرفته‌تر می‌شوند و حتی متخصص‌ترین افراد نمی‌توانند تمامی موارد آن‌ها را تشخیص دهند. کیت‌های فیشینگ موجود در dark web، همراه با لیست مدارک معتبر برای حملات هدفمند، به معنای افزایش حجم حملات فیشینگ و پیشرفت روش‌های آنها هستند.

علاوه بر این، آثار حملات فیشینگ شدیدتر و مخرب‌تر شده است. نشت داده‌ها، کلاهبرداری مالی و سایر پیامدهای حمله فیشینگ می‌تواند عواقب ناگواری برای سازمان‌ها در هر اندازه، داشته باشد. بهتر است بدانیم، مطابق با آمار گزارش Verizon 2019 DBIR، حملات فیشینگ عامل شماره یک برای نشت اطلاعات است.

در واقع یک نیاز ضروری و لازم در این سال‌ها در حوزه سایبری، پیاده‌سازی سامانه‌هایی است که بتوانند این نوع حملات را به خصوص هنگامی که از طریق ایمیل ارسال می‌شوند، شناسایی و مسدود کنند.

3- اهمیت تشخیص سریع و فوری تهدیدات بلافاصله پس از رخ دادن

• پس از رخ دادن یک تهدید، شمارش معکوس برای تکثیر گسترده آغاز می‌شود.

• ساعت‌ها طول می‌کشد تا راه‌حل‌های امنیتی مبتنی بر داده‌، تهدیدات جدید را شناسایی کنند.

• این بخش خطرناک‌ترین مرحله از حملات است.

• سازمان‌ها کم کم تحمل خود را در مقابل این تأخیر، از دست می‌دهند.

سازمان‌ها و متخصصان امنیتی شروع به تصدیق این موضوع كرده‌اند که این تأخیرها در روند شناسایی تهدیدات جدید باعث به وجود آمدن تهدیداتی بالقوه شده‌اند و انتظار می‌رود كه آن را در سال 2020 به عنوان یك چالش اساسی قلمداد كنند.

4- پلتفرم‌های همکاری سازمانی به عنوان هدف‌های حمله محبوب‌تر می شوند.

• بسترهای نرم‌افزاری مانند درایوهای ابری و پیام‌رسان‌ها به طور فزاینده‌ای توسط مهاجمین مورد توجه قرار می‌گیرند.

• این پلتفرم‌های همکاری سازمانی، اغلب بلافاصله مورد اعتماد کاربران قرار می‌گیرند و مهاجمین در واقع از این مزیت استفاده می‌کنند.

استفاده از خدمات اشتراکی و ابری در حال انفجار است. کاربران بطور فزاینده از ابزارهایی مانند OneDrive مایکروسافت، Google Drive و غیره استفاده می‌‌کنند. اگرچه این استفاده روز افزون بسیار مفید است اما چالشی بی نظیر برای یک حرفه در حوزه‌ امنیت است.

این خدمات همواره تحت حمله مداوم قرار دارند و نوع حملات پیچیده‌تر، با روش‌های شناسایی بسیار سخت‌تر خواهند بود. همچنین هدف‌های حمله جدید ظاهر می‌شوند، این بدان معناست که خطرات و آسیب‌های احتمالی در این حوزه که می‌توانند ایجاد شوند، در حال رشد هستند.

5- مراکز دارای محصولاتی برای "شبیه سازی حمله و نشت اطلاعات" راه‌حل‌های خود را بر روی انواع و هدف‌های حمله مختلف گسترش می‌دهند.

• به گفته مرکز گارتنر، اکثر تهدیدات هنوز از کانال ایمیل آغاز می‌شوند.

• بررسی ایمیل شامل 94 درصد از شناسایی بدافزارها بوده است و باعث زیان بیش از 1.2 میلیارد دلار در سال 2018 شده است.

• ابزارهای Breach and Attack Simulation (BAS) دفاع از شبکه را با شبیه‌سازی حمله سایبری آزمایش می‌کنند، اما BAS برای ایمیل هنوز تاثیر واقعی را ندارد.

از تولیدکنندگان BAS انتظار می‌رود که راه حل‌های خود را برای کل حملات و تهدیدات موجود گسترش دهند و راه‌حل‌های جامع‌تری برای مشتریان خود ارائه دهند. از آنجا که ایمیل یک هدف حمله‌ محبوب است، به احتمال زیاد آن‌ها به عنوان بخشی از راه حل‌های BAS پوشش ایمیل را آغاز می‌کنند.

پیش‌بینی‌های امنیت سایبری برای سال 2020: چالش‌های پیش‌رو

ابزارها و بسترهایی از جمله ایمیل، که استفاده زیادی داشته و به صورت گسترده کاربران با آن سر و کار دارند، از جهتی دیگر به معنای افزایش ریسک و آسیب‌پذیری برای تیم‌های امنیتی است. صرف‌نظر از اینکه این که تمهیدات امنیتی در این بستر انجام شده باشد، تهدیداتی مانند باج‌افزار، فیشینگ یا حملات هدفمند به پلتفرم‌های محبوب در سال جدید مورد توجه هستند و محافظت از سیستم‌ها و داده‌های کاربران و سازمان‌ها کاری است که متخصصان حوزه امنیت باید بر روی آن متمرکز شوند. از طرفی دیگر، در حالی که به صورت مداوم محصولاتی برای محافظت در برابر این تهدیدها ارائه می‌شوند، مهاجمان دائماً در حال بدست آوردن تکنیک‌هایی برای دور زدن راه‌حل‌های امنیتی هستند.

آنچه روشن است این است که راه‌حل‌ها و تکنیک‌هایی که برای برقراری امنیت در سال 2019 در حال استفاده است برای حفظ امنیت سازمان در سال 2020 به طور خودکار قابل اتکا نیست و هرگز نقش امنیت سایبری، در سازمان‌ها به اهمیت امروز نبوده است.

نکته مهم این است که ما یک سال هیجان انگیز را در پیش‌رو داریم: تهدیدهای جدید، چالش‌های جدید و دنیایی که به طور فزاینده‌ای در ارتباط است و برای حفظ امنیت نیاز به کمک ما دارد.

منبع : مرکز ماهر

 

مشاوره دیجیتال مارکتینگ - مرکز آموزش آزاد یزد

 

 

 

مشاور دیجیتال بازدید : 62 سه شنبه 17 دی 1398 نظرات (0)

پیشگیری از حمله‌ سایبری برای کسب و کارهای کوچک موردی است که امنیت سایبری آن‌ها باید بسیار جدی گرفته‌ شود. اکنون مهاجمین به دلیل ضعف‌های امنیتی موجود در این بخش، به طور جدی در حال انجام حملات سایبری هدفمند هستند. در واقع، در آخرین گزارشات 43 درصد از حملات سایبری مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است.

متأسفانه، در شرایط کنونی شرکت‌هایی که مورد حملات سایبری قرار می‌‎گیرند، ضرر و زیان‌های مختلف را در ابعاد گوناگون تجربه می‌کنند. حملات سایبری می‌‎تواند باعث خرابی، بدنامی و از دست رفتن درآمد شود که این موارد، از دسته مواردی هستند که کسب و کارهای کوچک از آن‌ها دوری می‌کنند. البته پیشگیری از حملات سایبری نیز یک بخش چالش برانگیز برای آن‌ها است.

خوشبختانه اگر صاحب کسب و کار کوچک باشید، بدانید که می‌توانید امنیت خود را بهبود بخشید. ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های امنیتی، ابزارهایی را برای کسب و کارهای کوچک و ارزان‌تر ارائه می‌دهند.

امروزه امکان عضویت در سرویس‌های ضدبدافزار و فایروال cloud-based وجود دارد که می‌توانند حفاظتی مشابه با آنچه که شرکت‌های بزرگ از آن لذت می‌برند را فراهم کنند.

گذشته از این راه‌حل‌های متداول‌، اقدامات پیشرفته‌تری مانند شبیه‌سازی نشت اطلاعات و حمله (BAS) در حال حاضر برای کسب و کار کوچک قابل دسترسی است. BAS می‌تواند با ارزیابی راه‌حل‌های امنیتی شما و تمام پیشگیری‌هایی که از حملات سایبری کرده‌اید، به شما کمک کند.

پلتفرم BAS Cymulate به شما امکان می‌دهد با راه‌اندازی حملات شبیه‌سازی شده علیه آن، تمهیدات امنیتی خود را برای آسیب‌پذیری‌های احتمالی بررسی کنید.

ارزیابی‌‌های مختلف اگر بتوانند فایروال را برای نقص‌های احتمالی در پیکربندی و حتی راه‌حل‌های امنیتی نقطه پایانی را بررسی کنند، به راحتی نقاط ضعف را تشخیص خواهند داد. در زیر تصویری از Cymulate نشان داده شده است.

این ابزار حتی می‌تواند حملات فیشینگ را شبیه‌سازی کرده تا ببیند کاربران تا چه حد احتمالاً در برابر حملات مهندسی اجتماعی آموزش دیده‌اند. با دانستن این مشکلات می‌توانید تنظیمات یا تغییرات لازم را برای برطرف کردن نقص‌ها انجام دهید.

بنا بر آمارهای موجود در حوزه کسب و کارهای کوچک، باید توجه کرد که تهدیدات در حوزه امنیت سایبری واقعی و جدی هستند و بعید نیست هکرها در حال حاضر شرکت شما را مورد هدف قرار داده باشند. به همین دلیل، شما باید اقدامات سختگیرانه امنیتی را اجرا کنید که بتواند حتی تهدیدات پیچیده را خنثی کند.

در این گزارش، پنج مرحله وجود دارد که می‌توان برای اطمینان از محافظت از اطلاعات شرکت، از آنها استفاده کرد:

1 - تعیین یک سطح پایه از نیازهای امنیتی

2 – سرمایه‌گذاری بر روی راه‌حل‌های امنیتی کارا

3 – پیاده‌سازی دقیق کنترل‌ سطوح مختلف دسترسی

4 –تهیه‌ نسخه‌ پشتیبان از برنامه‌ها و به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزار‌ها

5- آموزش کارمندان

1 - تعیین یک سطح پایه از نیازهای امنیتی

صاحبان کسب و کار برای جلوگیری از حملات سایبری مربوط به کسب و کارهای کوچک، با مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها طرف هستند که ممکن است گاهی استفاده از کدام یک از آن موارد گمراه کننده باشد.

برای شما مهم است که ابتدا درک کنید که نیازهای تجاری شما به چه صورت است، بنابراین می‌دانید برای پشتیبانی از این نیازها به چه نوع زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیاز دارید. این را باید دانست که بدون توجه به نیازهای خود، اگر هم حتی بالاترین هزینه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت انجام شود، بدیهی است منابع با ارزش خود را به آسانی هدر داده‌‎اید.

ابتدا باید درک کنید که چه حوزه‌هایی از کسب و کارتان باید توسط فناوری پشتیبانی شود. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود نرم افزار و سخت افزار‌های مورد نیاز خود را شناسایی کنید. علاوه بر این، می‌دانید که داده‌ها و منابع مربوط به شرکت به چه صورت مورد استفاده خواهند بود.

باید دانست که آیا از سرور داخلی یا فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید؟ با بررسی نیازها و داشتن تصوری از ساختار کلی شرکت خود در این حوزه، می‌توان مشخص کرد که چه راه‌حل‌های امنیتی برای محافظت از هر یک از این مؤلفه‌ها مورد نیاز است.

اگر شبکه اداری کوچک شما فقط دارای سه ایستگاه کاری باشد، دستیابی به راه‌حل‌های امنیتی ارائه شده برای شرکت‌های بزرگ مانند پلتفرم‌های مدیریت IT یا حتی security information and event management (SIEM) می‌تواند برای شرکت شما زیاده‌روی و هدر رفت هزینه باشد.

اگر بدون بررسی نیازها و بسترهای خود از راه‌حل‌ها و ابزارهایی استفاده کرده و هزینه‌هایی را انجام دهید، به احتمال فراوان قادر به بازگشت سرمایه خود نخواهید بود.

برای انتخاب راه‌حل‌ها، صرف نظر از مقیاس شرکت از نظر تعداد کارمندان و بسترها، بررسی وضعیت دفاعی شرکت بسیار مهم است. اینجا است که BAS مفید است. برای پیشگیری از حملات سایبری، Cymulate می‌تواند یک حسابرسی جامع از تمام نقاط بسترها و مؤلفه‌های آسیب‌پذیری را انجام دهد.

2 – سرمایه‌گذاری بر روی راه‌حل‌های امنیتی کارا

سرمایه‌گذاری در ابزارهای امنیتی کارا گامی مهم است که بتوان امنیت سایبری را تا حد زیادی برقرار ساخت. استفاده از ابزارها برای محافظت از سیستم‌های کارمندان مانند انتی‌ویروس، ضد بدافزار و ابزارهای امنیتی شبکه مانند فایروال از جمله راه‌حل‌هایی است که باید در شرکت پیاده‌ کرد.

ممکن است نیاز شما فراتر از ابزارهای رایگان باشد و میبایستی راه‌حل‌های بهتری که بتواند تهدیدهای پیشرفته را شناسایی و با آن‌ها مقابله کند، مورد استفاده قرار دهید و بر روی این موارد باید سرمایه‌گذاری کنید.

خوشبختانه، اکنون بسیاری از سرویس‌ها برای سازمان‌ها از طریق سرویس‌های ابری موجود است که می‌توان به راحتی از آنها استفاده کرد. حتی برای استفاده از بسیاری از ویژگی‌ها نیاز به دانش بالا نیست و می‌توان به راحتی از این سرویس‌ها استفاده کرد.

منبع: مرکز ماهر

مشاوره دیجیتال مارکتینگ - آموزش یزد

مشاور دیجیتال بازدید : 64 سه شنبه 17 دی 1398 نظرات (0)

نیویورک تایمز در گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۹ آذر منتشر شد نوشت در پی رویدادهای اخیر ایران که با اعتراض به گران شدن بنزین آغاز شد، یک شکاف امنیتی در سامانه‌های بانکی این کشور پدید آمده که می‌تواند به چالش مالی عمده‌ای برای جمهوری اسلامی بدل شود. این اتفاق در حالی افتاده که در نخستین روزهای پس از اعتراض‌های خونین در ایران، مقام‌های این کشور اینترنت را قطع کرده بودند.

این روزنامه آمریکایی شمار مشتریانی را که شماره کارت بانکی آنها لو رفته و در اینترنت منتشر شده، ۱۵ میلیون نفر ذکر کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران «هک» شدن بانک‌ها را نپذیرفته اما تلویحا خبر انتشار اطلاعات مشتریان ایرانی را تأیید کرده است. آقای آذری جهرمی در این زمینه گفت: «بانک‌ها هک نشده بودند، بلکه پیمانکار فنی سابق یک مجموعه از اطلاعاتی که به آنها دسترسی داشت، نسخه پشتیبان گرفته بود و اکنون با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است.»

وزیر ارتباطات همچنین تأیید کرد که به دولت الکترونیک حمله شده است. وی گفت: «ما با حمله بسیار سازمان‌یافته علیه دولت الکترونیک مواجه بودیم که توسط سپر امنیتی دژفا با آن مقابله شد.»

روزنامه نیویورک تایمز در مورد بانک‌هایی که به نوشته این روزنامه مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند نوشت که این رویداد مربوط به سه بانک ملت، تجارت و سرمایه بوده است. هر سه این بانک‌ها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

نیویورک تایمز به نقل از برخی کارشناسان امنیت اطلاعات نوشته است: «پشت شکافی امنیتی در این ابعاد احتمالا یک دولت قرار دارد و هدف آن هم احتمالا ایجاد بی‌ثباتی بوده است. این کار تبهکارانی که قصد باج‌گیری داشته باشند، نیست.»

این روزنامه با اعلام این که اتفاق اخیر «جدی‌ترین» نقص امنیتی بانکی ایران بوده، همچنین توضیح داده که اطلاعات منتشر شده شامل نام دارنده حساب و شماره حساب بانکی افراد بوده است.

کاخ سفید و ارتش اسرائیل در واکنش به پرسش خبرنگار نیویورک‌تایمز در این زمینه از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

منبع : یورونیوز

 

 

امنیت شبکه - مشاوره دیجیتال مارکتینگ - آموزش امنیت شبکه و امنیت اطلاعات

 

مشاور دیجیتال بازدید : 60 سه شنبه 03 دی 1398 نظرات (0)

حمله DDoS چيست و چگونه از خود در برابر آن محافظت کنيم؟

ديداس از رايج‌ترين حمله‌هاي سايبري است که سرورها را مورد هدف قرار مي‌دهد. البته هر کاربر عادي هم ممکن است به‌گونه‌اي درگير اين نوع حملات شود.

احتمالاً عبارت حمله DDoS را شنيده باشيد اما کاملاً ندانيد منظور از آن چيست. شايد بر اين عقيده‌ايد که اين حملات فقط مختص شرکت‌هاي بزرگي چون گوگل و اپل است. اما حقيقت اين است که حملات ديداس هر کاربري را تهديد مي‌کند.

حمله DDoS چيست؟

DDoS مخفف Distributed Denial of Service است که نوعي از حملات DoS (حمله به سرور) محسوب مي‌شود. حمله‌ي داس زماني رخ مي‌دهد که حجم زيادي از تقاضاي کاذب عمداً به‌سمت سرور مورد هدف روانه شود، تا آن سرور از کار بيفتد. اگر تابه حال براي خريد بليت يا يک محصول حراجي در زماني محدود همزمان با ساير کاربران به وب سايتي مراجعه کرده باشيد، متوجه شده‌ايد که حجم زياد تقاضا باعث کندي سرور سايت يا حتي از کار افتادن سرويس مي‌شود. در چنين مواردي از کار افتادن سرور عمدي نيست. اما در حملات ديداس همين اتفاق به‌طور عمد رخ مي‌دهد. هدف از چنين حملاتي از کار انداختن يک وب سايت خاص يا ايجاد مزاحمت براي مدير سايت به‌منظور از دسترس خارج کردن سايت است.

به‌طور معمول حمله داس را مي‌توان مهار کرد. اگر سرور متوجه شود که حجم زيادي از تقاضا از يک مکان به‌سويش مي‌آيد (شخصي که حمله DoS را هدايت مي‌کند) مي‌تواند با بستن دسترسي تقاضاها از آن مکان، حمله را متوقف کند.

DoS در برابر DDoS

اما ظاهراً هکرهايي که براي از دسترس خارج کردن يک وب سايت کمر همت را بسته‌اند، از روش جديدتري استفاده مي‌کنند: حملات داس توزيع شده يا همان ديداس. در اين نوع حمله سرور مورد هدف با تقاضاهاي فراوان روبه‌رو مي‌شود، اما نه از يک منبع مشخص، بلکه از جاهاي مختلف به او حمله مي‌شود.

به‌جاي اينکه تمام تقاضاها از يک ‌IP ارسال شود، هکرها از تعداد زيادي دستگاه در مکان‌هاي مختلف براي حملات داس بهره مي‌گيرند. محافظت سرور در برابر حمله‌ي توزيع شده به مراتب دشوارتر از حمله‌ي داس است.

 

افراد خلاف کار براي راه‌اندازي حمله DDoS به مجموعه‌اي از رايانه‌ها نياز دارند. از ميان راه‌هاي متعدد براي در اختيار گرفتن سيستم‌ها، به‌کار بردن بات‌نت رايج‌ترين آنها است. بات‌نت مجموعه‌اي از سيستم‌هاي کاربران عادي است که با نصب يک نرم‌افزار امنيتي آلوده، بدون اجازه در اختيار گرفته مي‌شود. با خريد دسترسي به بات‌نت توسط افراد غيرمجاز، راه براي استفاده از تعداد زيادي سيستم براي حمله ديداس و از دسترس خارج کردن يک وب سايت باز خواهد شد.

ريسک حملات DDoS براي کاربران معمولي چيست؟

به‌عنوان يک کاربر معمولي به دو نکته مهم در رابطه با حملات DDoS بايد توجه داشت. مورد اول در صورتي است که يک وب سايت يا سرور شخصي راه‌اندازي کرده‌ايد. در اين‌صورت بايد IP خود را در برابر حمله ديداس‌ محافظت کنيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد هاستي را استفاده کنيد که برنامه ويژه‌اي براي مقابله با حملات ديداس‌ دارد. در اين‌صورت حتي اگر وب سايت‌تان مورد حمله ديداس قرار بگيرد، توسط هاست پشتيباني خواهد شد.

توصيه ميشود از فايروال ايراني براي محافظت در مقابل حملات DDOS استفاده کنيد - رپورتاژ

حتي اگر وب سايت هم نداشته باشيد باز ممکن است سيستم شما مورد هدف هکرها براي استفاده در حملات باشد. اگر نرم افزار اشتباه يا آلوده‌اي روي سيستم خود نصب کنيد، ممکن است ناخواسته بخشي از يک بات‌نت بشويد و سيستم کامپيوتري شما در حمله‌ي ديداس مشارکت کند. در اينصورت نه تنها به‌طور غيرعمد و بدون اطلاع، بخشي از يک حمله ديداس خواهيد شد، بلکه ممکن است سرعت رايانه و اتصال به اينترنت نيز ضعيف شود.

بجز داشتن وب سايت، از راه‌هاي ديگر هم ممکن است مورد هدف حمله‌ي ديداس قرار بگيريد. احتمال دارد حملات سايبري، ايميل يا حتي شماره تلفن را مورد حمله قرار دهد. در همه حملات، اصول يکسان است: ابتدا يافتن جزئيات هدف (معمولاً آدرس آي پي است اما مي‌تواند شماره تلفن و يا ايميل هم باشد) سپس سرازير کردن تقاضاهاي فراوان به سمت هدف تا سرويس از کار بيفتد. اين نوع حملات هر کاربري را تهديد مي‌کند.

محافظت از خود در برابر حملات DDoS

استفاده از سرويس Virtual Private Network يک روش مناسب هم براي دارندگان وب سايت و هم براي کاربران عادي جهت جلوگيري از ورود به بات‌نت است. اين سرويس با نصب يک نرم افزار روي سيستم، تمامي داده‌هاي دستگاه را رمزگذاري کرده و سپس اين داده‌ها را از طريق سرور خود در اينترنت مسيريابي مي‌کند. طي اين فرايند آدرس آي پي شما مخفي شده است و بنابراين کسي نمي‌تواند آن را کشف کند. بدون IP امکان طرح‌ريزي حمله DDoS ممکن نيست. علاوه بر اين، استفاده از Virtual Private Network امنيت دستگاه را بالا مي‌برد و دسترسي را براي هکرها سخت‌تر مي‌کند. همانطور که امکان هک شدن دستگاه از بين مي‌رود، امکان قرار گرفتن به‌عنوان بخشي از سيستم‌هاي بات‌نت نيز وجود نخواهد داشت.

استفاده از فايروال ايراني و فايروال بومي براي مقابله با حملات DDOS توصيه ميشود- رپورتاژ

Virtual Private Network داراي محافظت در برابر DDoS

رأي اطمينان بيشتر از محافظت IP در برابر حمله DDoS، بعضي از سرويس‌‌دهندگان Virtual Private Network داراي سرورهاي مخصوص ضد حمله ديداس هستند. تکنيک‌هاي کاهش حملات ديداس بر اساس فيلتر کردن ترافيکي که به سمت آي‌پي سيستم مي‌آيد، کار مي‌کنند. در ابتدا مانند تمام سرويس‌ها IP را مخفي نگاه مي‌دارند و سپس تمام ترافيک ورودي از مسير فيلترينگ نرم افزار عبور مي‌کند.

نرم افزار فيلترينگ داده‌هاي ورودي و منشا آن‌ها را براي درستي بررسي مي‌کند. سپس نرم افزار فيلترينگ اجازه‌ي عبور مي‌دهد. چنانچه ترافيک ورودي مشکوک به‌نظر برسد (مثلاً حجم زيادي از تقاضا در يک زمان مشخص از سراسر دنيا) اين داده‌ها به‌عنوان حمله احتمالي ديداس تشخيص داده شده و مانع از عبور آنها مي‌شود. اين يعني ترافيک ارسالي از سوي بات‌هاي مخرب که براي حمله د‌يداس طراحي مي‌شود، فيلتر شده و جلوي عبورشان گرفته مي‌شود، اما ترافيک قانوني که مربوط به کاربران واقعي است، به‌صورت معمولي عبور مي‌کند.

 

منبع: فتا

 

آموزش امنيت - مشاوره ديجيتال مارکتينگ

مشاور دیجیتال بازدید : 62 سه شنبه 03 دی 1398 نظرات (0)

 

راهکارهای پیشگیرانه(علل و عوامل جرائم سایبری):

۱-علل و عوامل جرائم رایانه‌ای و راهکارهای پیشگیرانه: 

نقش اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت نظارت و پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای:

نقش دادستان برای پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای:

واقع‌بینان باید در نظر داشت که استفاده از بسیاری اهرم‌های اعمال روش‌های پیشگیرانه در دسترس ما نیست ؛چراکه اساساً این فن‌آوری، یک فن‌آوری وارداتی است و ما در برابر جریان یک‌طرفه‌ای قرارگرفته‌ایم که از خیلی جهات دست ما را برای اعمال اراده بسته است، اما درعین‌حال از روش کنترل و نظارتی فیلترینگ می‌توان به‌عنوان یک اقدام پدافندی تا حدودی بازدارنده استفاده کرد؛ چنانچه به‌موجب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شماره ۵۹ مورخ ۱۰دی سال ۸۱، کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته‌ تعیین مصادیق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای غیرمجاز» برای بررسی و احراز مصادیق فعالیت‌های غیرمجاز در عرصه سایبر تشکیل تا اعمال فیلترینگ با توجه به جمیع جهات فرهنگی، امنیتی و غیره مورد بهره‌برداری قرار داده شود. (الهی منش، ۱۳۹۱: ۲۷) 

اگرچه به نظر می‌رسد این کمیته ازآنجاکه ماهیت غیر قضایی دارد، نمی‌تواند موجب اعطا یا سلب حق از اشخاص باشد، چراکه فیلتر کردن یا رفع فیلترینگ سایت، باید صرفاً با مجوز مقام ذیصلاح قضایی انجام شود. شایان‌ذکر است در مجموعه مقررات پالایش و فیلترینگ ۱۴ عنوان مجرمانه ازجمله توهین به مقدسات، اشاعه فحشا و نشر اکاذیب و توهین به علما و مسئولان و ... قیدشده است. علاوه بر این، عناوین مجرمانه‌ای در قوانین جاری ازجمله مواد ۶۳۹ و ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی آمده است اگرچه اعمال کنترل و نظارت قضایی ـ امنیتی و پلیسی در گستره کشوری، هر یک تعریف و مبنای قانونی خاص خود را دارد ، اما به نظر می‌رسد این کنترل و نظارت از حیث قضایی در وهله نخست متوجه دادسرا است؛ چراکه دادسرا باید به‌عنوان نهاد کشف و تعقیب، مترصد به انجام اقدام‌های لازم برآید و در برابر جرایم مشهود توسط ضابطان یا گزارش ثالث یا حتی اخذ نظر از کارشناس، مبادرت به انجام روند قضایی مقتضی کند. همچنین در مواردی که جرم دارای جنبه عمومی است و ازجمله جرایم فضای سایبر که در معرض دید میلیون‌ها انسان قرار دارد و از مختصات و ویژگی‌های جرم عمومی برخوردار است به نیابت از جامعه از حقوق ایشان صیانت و نقش مدعی‌العمومی خود را در این پروسه ایفا کند. ( فایروال بومی )

 البته این موضوع چون کاملاً ماهیتی مرکب (اعم از فنی و حقوقی و قضایی) دارد باید توسط اشخاص صاحب صلاحیت در حوزه‌های مذکور موردتوجه قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد نقش دادستان به‌عنوان مرجع صیانت از حقوق عمومی و مقام تعقیب، کلیدی و محوری است.

با عنایت به این‌که رسالت پیشگیری از وقوع جرم نیز ازجمله وظایف مقرر دربند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی است و به‌طور خاص بر اساس رویه قضایی و اختیارات مفروضه رئیس قوه قضاییه، متوجه دادستان کل کشور است، به نظر می‌رسد دادستان کل که مدعی‌العموم باصلاحیت کشوری است، مقام ذیصلاح برای ورود به مسئله سالم کردن فضای سایبر و پیشگیری از بروز جرایم در این فضا است.

علاوه بر این، موضوع نظارت دادستان بر حسن جریان امور و ازجمله مفاد اصل ۱۶۱ قانون اساسی و ماده ۱۷ قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری دال بر ایفای وظیفه ذاتی نظارت دادستان کل بر دادسراهای سراسر کشور، مقام و مؤید این نظریه است. بر همین اساس دادستانی کل کشور طرح تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد پیشگیری و مبارزه با جرایم فن‌آوری اطلاعات» را محضر ریاست قوه قضائیه ارائه کرد که به‌موجب آن، این ستاد در گستره کشوری مبادرت به ایجاد وحدت رویه قضایی در مواجهه با موارد مجرمانه مذکور کرده است و همچنین درزمینهٔ پیشگیری از وقوع جرایم در فضای سایبر ارائه طریق خواهد کرد.

۲- پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران

 نام مختصر فتا، یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در۳ بهمن ۱۳۸۹ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۱) شروع به کارکرد و وظیفه آن مقابله با جرایم اینترنتی، کلاه‌برداری و جعل در فضای سایبر و حفاظت از اسرار ملی بر روی شبکه اینترنت است. تشکیل پلیس «فتا» به معنای ایجاد محدودیت برای مردم و ایجاد مداخله در حریم خصوصی آن‌ها نیست بلکه پیش‌بینی جرایم جدید در حوزه‌های جدید اینترنتی و پیشگیری اجتماعی است. این اقدام را می‌توان واکنش پلیس به انتشار کرم رایانه‌ای استاکس نت و همچنین مقابله با کنترل فضای سایبر توسط مخالفان حکومت ایران (بعد از ناآرامی ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸) دانست. حوزه فعالیت این پلیس برخورد با جرائم سایبری نظیر مسائل اخلاقی، اقتصادی و حتی تروریسم است.

۳- نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای:

مردم خودشان اطلاعات خود را در فضای مجازی فاش می‌کنند. به عبارتی اشخاصی هستند که از اینترنت اطلاع کافی ندارند و بدون اطلاع ، اقدام به چت کردن با افراد ناآشنا می‌نمایند. این اشخاص، اطلاعات شخصی خودشان را در معرض دسترس این افراد قرار می‌دهند. به این‌گونه که توسط افراد متخصص هک شده و اطلاعات شخصی‌شان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین گاهی اوقات اشخاص برای خرید یک محصول از یک سایت، رمز عبور کارت شتاب خود را در اختیار متصدیان سایت قرار داده و سبب می‌شوند که از کارت آن‌ها پول برداشت شود که می‌بایست پس از اقدام به پرداخت‌های اینترنتی ازجمله شهریه و قبوض، رمز خود را بر روی سیستم قرار نداده و یا حذف نماییم که مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرد .

۴ - نصب آنتی‌ویروس‌ها و نرم‌افزارهایی که وظیفه حذف یا جلوگیری از ورود کرم‌های اینترنتی دارند:

برای جلوگیری از دزدی اطلاعات، خیلی از ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی هنگامی‌که وارد کامپیوتر می‌شوند سیستم امنیتی را از کار می‌اندازند و اقدام به دادن اطلاعات شخص دریافت‌کننده به شخص فرستنده ویروس می‌نمایند که از طریق آنتی‌ویروس‌ها وضد کرم‌های اینترنتی که به‌روز شده‌اند می‌توان ازورود آن‌ها و سرقت داده‌ها جلوگیری کرد و استفاده از فایروال ایرانی

۵- اقدامی که جدیداً توسط وزارت بازگانی صورت گرفته:

به‌منظور کنترل و نظارت بر روی سایت‌های اینترنتی که در امور بازرگانی فعال بوده و خدمات اینترنتی به کاربران ارائه می‌دهند، جلساتی میان پلیس فتا و وزارت بازرگانی برگزار شد و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و فعال در امور بازرگانی تحت نظارت پلیس قرارگرفته و ساماندهی شوند.

 

منبع : فتا

 

آموزش امنیت - مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مشاور دیجیتال بازدید : 57 سه شنبه 03 دی 1398 نظرات (0)

امنیت در شبکه‌های اجتماعی

 

مقدّمه

شبکه‌های اجتماعی، گونه‌ای از وب‌سایت‌های اینترنتی هستند که افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها، در آن‌ها پیرامون یک یا چند ویژگی مشترک گردهم می‌آیند و اطّلاعات، مطالب و محتواهای خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

با ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید وب مثل وب ۲.۰ و وب معنایی، شبکه‌های اجتماعی که مبتنی بر تعامل کاربران در ارتباط‌گیری، تولید و به اشتراک‌گذاری محتوا هستند، به وجود آمدند تا جایی که مجموع کاربران معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی اینترنت، به بیشتر از یک میلیارد کاربر رسیده‌است.

در ماهیّت و پیشینه‌ی شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، نقل قول‌ها و اظهارنظرهای بسیار متفاوتی وجود دارد. برخی ظهور و بروز این شبکه‌ها را کاملاً طبیعی و در راستای تحوّل موضوع ارتباطات و اطّلاع‌رسانی می‌شمارند امّا بسیاری نیز بر این باورند که در پس پرده‌ی راه‌اندازی این شبکه‌ها، خصوصاً از سوی ایالات متّحده امریکا، منافع اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی فراوانی وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی بر پایه‌ی تئوری معروف «شش درجه جدایی» به وجود آمدند و جالب است که این تئوری و بهره‌برداری‌های از آن کاملاً مورد علاقه‌ی سیستم‌های اطّلاعاتی و امنیتی است. ظنّ استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری اطّلاعات و اشراف اطّلاعاتی و یا حتّی جاسوسی وقتی تقویت می‌شود که مشاهده می‌کنیم پس از واقعه‌ی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکا که نقاط ضعف دستگاه‌ها و لایه‌های امنیتی ایالات متّحده را بیش از پیش آشکار کرد، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از رشد قابل توجّهی برخوردار شدند. به نحوی که معروف‌ترین وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل ارکات، لینکداین، مای‌اسپیس، فیس‌بوک و توئیتر که بیشترین کاربران شبکه‌های اجتماعی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند در بعد از این تاریخ به وجود آمده‌اند.

ظاهراً با توجّه به شکست لایه‌های اطّلاعاتی و امنیتی ایالات متّحده در اشراف به القاعده و عدم شناخت قبلی این سرویس‌ها از عاملان حملات انتحاری به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ابهامات در چگونگی و کیفیت ارتباط آنان با سران القاعده، این نیازمندی در سیستم‌های اطّلاعاتی و امنیتی به وجود آمد که دامنه‌ی اشراف خود را در دنیا گسترش داده و به آن عمق ببخشند. لذا از شبکه‌های اجتماعی برای اشراف، تحلیل و بررسی رابطه‌ی بین افراد، گروه‌ها، دسته‌ها و مطالعه‌ی کیفیت و چگونگی رابطه‌های آنان برای مقاصد اطّلاعاتی استفاده می‌کنند.

 

از سوی دیگر بدیهی است که هزینه‌های سرسام‌آور این وب‌سایت‌ها که خدمات خود را به صورت رایگان عرضه می‌کنند نمی‌تواند تنها از طریق تبلیغات تأمین شود و منطقی است که وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، مخارج خود را از طریق فروش اطّلاعات تجاری و غیرتجاری که با داده‌کاوی در انبوهی از اطّلاعات کاربران و محتواهای چندرسانه‌ای آنان به دست آمده‌است تأمین کنند. از این رو محرمانگی اطّلاعات کاربران از سوی این گونه از وب‌سایت، ادّعایی بیش نیست.

کارکردهای شبکه‌های اجتماعی

در هر کشور و هر جامعه‌ای متناسب با فرهنگ، تعاملات اجتماعی و فعّالیّت‌های سیاسی و اقتصادی، کارکردهای شبکه‌های اجتماعی با هم متفاوت است. امّا برخی کارکردهای شبکه‌ای در تمامی جوامع با هم مشترک است.

مهم‌ترین کارکرد شبکه‌های اجتماعی ایجاد گروه‌ها و دسته‌های ارتباطی (Community) پیرامون ویژگی یا ویژگی‌های خاص است. همچنین کارکردهای اقتصادی، مبتنی بر بازاریابی اجتماعی نیز از دیگر کارکردهای این شبکه‌هاست. کارکرد دیگری که برای این شبکه‌ها متصوّر است کارکرد سیاسی است. ایجاد کمپین‌های سیاسی، فعّالیّت‌های دسته‌ها، گروه‌ها و افراد سیاسی در یک فضای اجتماعی اینترنتی از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی است.

البته کارکرد سیاسی این شبکه‌ها مورد سوء استفاده‌ی قدرت‌های استکباری قرار گرفته‌است. به نحوی که با طرّاحی اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای، از وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد آشوب و بلوا، جنگ روانی و دخالت در امور مختلف کشورهای آزاد استفاده می‌کنند. اقدامات خصمانه‌ی امریکا و سرویس‌های جاسوسی و اطّلاعاتی سیا و موساد در سال‌های اخیر در فضای شبکه‌های اجتماعی که ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کنند، از این دست محسوب می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی و حریم خصوصی

حریم خصوصی و محرمانگی اطّلاعات شخصی، یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین مباحثی است که از ابتدای همگانی شدن اینترنت و بعدتر با ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی وجود داشته‌است. تقریباً هیچ کسی پیدا نمی‌شود که بخواهد اطّلاعات شخصیِ فردی و خانوادگی خود را به راحتی در اختیار دیگران بگذارد.

در کشورهای غربی، سیاست محرمانگی (Privacy Policy) یکی از ارکان کاربری اینترنت است، به نحوی که قوانین و مقرّرات موضوعه ایجاب می‌کند که در تعامل بین وب‌سایت‌ها، خدمات‌دهندگان اینترنتی و کاربران، ضمن تعریف سیاست محرمانگی، این امر به نحو مطلوبی در وب‌سایت خدمات‌دهنده به رؤیت کاربر رسیده، حقوق و تکالیف وی یادآوری گردد.

بر اساس سیاست محرمانگی خدمات‌دهندگان و کاربران توافق می‌کنند که چه اطّلاعاتی از آنان به نمایش درآید یا به هر نحو مورد استفاده قرار گیرد. اگر به هر شکل دیگری، خارج از توافق‌نامه‌ی محرمانگی، اطّلاعات کاربران مورد سوءاستفاده قرار گیرد، کاربران امکان اقامه‌ی دعوی و طرح شکایت را علیه وب‌سایت خدمات‌دهنده خواهند داشت.

معمولاً در شبکه‌های اجتماعی، جزئی‌ترین اطّلاعات کاربران نیز قابل دریافت و انتشار است. علاقمندی‌ها، میزان تحصیلات، ارتباطات خانوادگی، ارتباطات دوستانه، شغل، محلّ زندگی، محل تحصیل و محلّ تولّد و بسیاری از جزئیات دیگر مورد سوال قرار می‌گیرد. برخی از وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، حتّی رنگ مو، رنگ چشم و اندازه‌ی قدّ کاربر را نیز می‌پرسند.

شبکه‌های اجتماعی و کاربران ایرانی

اگرچه برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی با توجّه به قوانین و مقرّرات جمهوری اسلامی ایران و فعّالیّت‌های مجرمانه‌ای که در فضای آن سایت‌ها صورت می‌گیرد، خارج از دسترسی عادّی قرار دارند، لکن به هر حال بخشی از کاربران ایرانی در این شبکه‌ها عضویت داشته و به انحاء مختلف به آن‌ها دسترسی دارند.

متأسفانه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حضور بسیاری از کاربران ایرانی در فضای شبکه‌های اجتماعی، با مخاطراتی در رابطه با تهدید حریم خصوصی آنان مواجه است و سهل‌انگاری این دسته از کاربران، گاه صدمات و لطمات جدّی بر آنان وارد کرده‌است.

بایستی این حقیقت را پذیرفت که مهم‌ترین چالش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، موضوع «اعتماد» به مخاطب یا کسانی است که در لیست دوستان شما قرار می‌گیرند. مطالعه‌ی سبک کاربری کاربران ایرانی نشان می‌دهد که معمولاً کاربران درخواست سایر کاربران برای دوستی را به راحتی می‌پذیرند. این در حالی است که به طور معمول، در شبکه‌های اجتماعی دوست‌یابی صورت نمی‌پذیرد و تنها دوستان و آشنایان در فضای واقعی در این فضا نیز نسبت به اتّصال و اشتراک‌گذاری اطّلاعات و محتوا اقدام می‌کنند. در زیر به برخی از نکات مهم در رابطه با تامین امنیت در فضای شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌شود. استفاده از فایروال بومی و فایروال ایرانی میتواند تهدیدات و هک جلوگیری کند

۱. مراقب جعل هویت باشید: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کاربران را تهدید می‌کند موضوع جعل هویت است. بخصوص در زمانی که کاربر در زمینه‌ای جزو افراد سرشناس و شناخته‌شده باشد. در صورتی که در حیطه‌ی کسب و کار یا حوزه‌ی اجتماعی خود، فرد سرشناسی هستید، ممکن است افراد دیگری با سوءاستفاده از محتواها و اطّلاعاتی که شما به صورت عمومی به اشتراک گذاشته‌اید، با نام و هویّت جعلی شما و با راه‌اندازی صفحات مشابه دست به اخّاذی، کلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه بزنند. از این رو هوشیاری در حفظ اطّلاعات و محتواهای خصوصی کاملاً اهمیّت دارد. همچنین در صورتی که متوجّه شدید شخصی با هویّت شما اقدامات مجرمانه صورت می‌دهد، موضوع را به پلیس فتا اعلام کنید.

۲. اسرار ملّی و سازمانی را افشاء نکنید: سازمان، شرکت یا موسّسه‌ای که در آن کار می‌کنید، قطعاً اطّلاعاتی را در اختیار شما می‌گذارد که انتظار دارد شما آن‌ها را به صورت محرمانه نزد خود نگه‌دارید. برخی از شبکه‌های اجتماعی نیز طوری طرّاحی گردیده‌اند که ناخواسته افراد را به ورطه‌ی جاسوسی می‌کشانند. برای مثال برخی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر جانمایی که افراد نام و نشان خیابان‌ها، اماکن و مراکز مهم و حسّاس را به اشتراک می‌گذارند، عملاً کارکرد جاسوسی دارند و به راحتی این امکان را به دشمن می‌دهند که به اطّلاعات مکانی مراکز مهم، حسّاس و حیاتی بدون کمترین زحمتی دسترسی داشته باشد.

۳. مراقب کرم‌های رایانه‌ای و تروجان‌ها باشید: برخی از خدمات شبکه‌های اجتماعی مثل اپلیکیشن‌ها در دل خود، کرم‌های رایانه‌ای و تروجان‌ها را انتشار می‌دهند. بنابر این در فضای شبکه‌های اجتماعی، به هر خدمتی که از سوی کاربران دیگر به شما پیشنهاد می‌شود اعتماد نکنید.

۴. توافق‌نامه‌ی محرمانگی اطّلاعات را مطالعه کنید: با مطالعه‌ی توافق‌نامه‌ی سیاست‌های محرمانگی، متوجّه خواهید شد که کدام دسته از اطّلاعات که شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. این کار به شما کمک کنید با دقّت بیشتری از این شبکه‌ها استفاده کنید.

۵. به هر ناشناسی اعتماد نکنید: فضای شبکه‌های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویّت‌های جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری، اشاعه‌ی فحشاء و سایر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط‌گیری با کاربران اقدام می‌کنند. از این رو از پذیرفتن افرادی که با هویّت، تصاویر و طرح مطالب اغواکننده سعی در ارتباط‌گیری و افزودن شما به لیست دوستان یا علاقمندان صفحه‌ی خود را دارند، اجتناب کنید.

۶. تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید: تمامی شبکه‌های اجتماعی، ابزارهایی را در اختیار شما می‌گذارند که نسبت به تنظیم حوزه‌ی حریم خصوصی خود اقدام کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید با خیال راحت‌تر نسبت به اشتراک‌گذاری اطّلاعات با دوستان اقدام کنید و دسترسی دیگران را محدود نمایید.

منبع: پلیس فتا

 

آموزش امنیت - مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مشاور دیجیتال بازدید : 54 سه شنبه 03 دی 1398 نظرات (0)

هک و نفوذ

هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی با نیّت و قصد مجرمانه‌ای که در قانون جرایم رایانه‌ای تعریف شده‌است، جرم تلقّی می‌شود و مجازات دارد. امّا بسیاری از افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان، از روی کنجکاوی و با استفاده از برخی نرم‌افزارها و تکنیک‌ها، به این امر اقدام می‌کنند. این افراد بایستی بدانند ‌که در بیشتر موارد اقدام آنان جرم تلقّی شده و در صورت شناسایی پلیسی و برخورد قضایی مجازاتی را برای آنان در پی دارد، و از آن پس یک فرد «سابقه‌دار» محسوب شده و در آینده از بسیاری از امتیازات اجتماعی نظیر ادامه تحصیل، اشتغال و ... محروم خواهند بود. نکات ذیل تذکّراتی به این قبیل ماجراجویان و نیز سایر کسانی است که ممکن است قربانی این کنجکاوی‌ها شوند.

- ورود به سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به منظورهای مختلف، نخست عملی غیر اخلاقی محسوب می‌شود. همانطور که بالارفتن از دیوار خانه‌ی مردم و سرقت در فضای واقعی مذموم است، سرقت دارایی‌های رایانه‌ای نیز جرم اخلاقی و جرم قانونی محسوب می‌شود.

- خرید و فروش باگ‌ها و اطّلاعات منافذ کشف شده‌ی سایت‌های اینترنتی، خصوصاً سایت‌های مهم و حسّاس و ارائه‌ی راهنمایی در این خصوص در انجمن‌ها، اطاق‌های گفتگو و شبکه‌های اجتماعی، خرید و فروش نرم‌افزارهای غیرقانونی هک و کرک و استخدام افراد برای اقدام به هک و کرک، جرم محسوب شده و پلیس با شناسایی این دسته از افراد با آنان برخورد قانونی خواهد کرد.

- بسیاری از والدین تصوّر می‌کنند که بزه و تخلّف اجتماعی جوانان و نوجوانان، جایی خارج از چارچوب خانه و خانواده اتّفاق می‌افتد و بنابر این اگر فرزند نوجوان کنجکاو آن‌ها در خانه و با رایانه و اینترنت نسبت به هک و نفوذ اقدام کند، مجرم نیست و از این رو در برابر اقدامات پلیس و تصمیمات دستگاه قضایی مقاومت می‌کنند. لذا بایسته است والدین نسبت به فعّالیّت‌های خانگی درخانه‌ی فرزندانشان حسّاسیّت بیشتری به خرج دهند.

- افزایش امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانه و سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنتی یک اصل اساسی در فضای مجازی است. لذا برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از هک و نفوذ، مدیران سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و افراد بایستی با استفاده از تدابیر امنیتی مناسب نسبت به حفظ سامانه‌های خود اقدام کنند. شایان ذکر است که قانون بر «تدابیر امنیتی» تاکید ویژه‌ای دارد و از این رو مدیران سامانه‌هایی که تدابیر امنیتی را لحاظ نکرده باشند، نیز باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

- تدابیر امنیتی شامل کلّیه‌ی اقدامات فنّی مثل استفاده از آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌ بومی ، فایروال ایرانی ، سرورهای بک‌آپ و نیز تعیین سطح دسترسی کاربران و اقدامات محیطی در ایمن‌سازی و به‌سازی مکانی محل نصب و خدمات‌دهی سامانه‌های رایانه‌ای است.

 

منبع : پلیس فتا

 

آموزش امنیت I مشاوره دیجیتال مارکتینگ

 

مشاور دیجیتال بازدید : 63 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

برنامه سیاست‌های فعال بازارکار در ایران طی دو دهه گذشته به صورت متفرق و بدون ارتباط سیستماتیک با سایر برنامه های توسعه ای کشور اجرا می شد که اغلب به دلیل همین ویژگی جدا انگاری از سایر برنامه‌ها، به موفقیت قابل توجهی منتهی نمی شد.

برای اولین بار در سه سال گذشته برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل اشتغالزایی جوانان گروه سنی 35 سال و پایین‌تر و در قالب سه طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح معافیت بیمه کارفرمایی و طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار تحت عنوان طرح «کاج» (کارانه اشتغال جوانان) تدوین شد اما در سال جاری «طرح پرداخت یارانه دستمزد» نیز به آن اضافه شد و عنوان آن از طرح «کاج» به «برنامه سیاستهای فعال بازار کار» تغییر یافت.

تدوین و عملیاتی کردن این برنامه مثل هر برنامه جدید دیگری با تنگناها و مخالفت‌هایی هم مواجه بوده است که گاهی عدم همکاری سایر بخش‌های اجرایی در عملیاتی کردن برنامه و بعضاً ایجاد مشکلاتی در پیشبرد برنامه چالش‌های زیادی برای مجریان ایجاد کرده است.

45هزار حمله سایبری به سامانه

در همین زمینه محمد آذرپناه، معاون دفترسیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار و مسئول اجرای سیاست های فعال بازار کار، با تایید این حمله سایبری گفت: سامانه سیاست‌های فعال بازار کار احتمالا در حال تبدیل شدن به عرصه جدید مواجهه دولت با بدخواهان و مخالفان پیشرفت کشور خواهد شد، چرا که پس از دوسال تلاش شبانه روزی، در اواسط مهرماه سال جاری سامانه سیاستهای فعال بازار کار تکمیل شده و به عنوان یک سامانه حرفه ای جهت استفاده در اختیار جوانان و فعالان اقتصادی کشور و سایر ذینفعان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در یک هفته نخست پس از تکمیل سامانه سیاست های فعال بازار کار که ذیل آن دو سامانه یارانه دستمزد و طرح کارورزی تعریف شده است، بیش از 45 هزار بار مورد حمله هکرها قرار گرفته است که این مساله مصداقی از وقوع جنگ تمام عیار در عرصه اقتصادی است.

طراح و مسئول اجرای سیاست های فعال بازار کار در وزارت کار تاکید کرد: خوشبختانه حمله کنندگان موفق به ورود به سامانه نشده اند و کارشناسان دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال که به مثابه افسران جنگ اقتصادی و جنگ نرم با فایروال ایرانی و فایروال بومی انجام وظیفه می کنند، به صورت شبانه روزی از دستاوردها مراقبت کرده و راه شیطنت را بر بدخواهان وطن مسدود می کنند.

 

مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای مدیران و صاحبان صنایع رایگان میباشد

 

معاون دفترسیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار خطاب به مخاطبان این سامانه اظهار داشت: از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد و از تمام اطلاعات کاربران محافظت شده است.

وی با اشاره به موفقیت اجرای برنامه سیاستهای فعال بازار کار و نتایج قابل توجه آن گفت: در طول مدت اجرای برنامه سیاست‌های فعال بازار کار فاصله نرخ بیکاری استان‌ها کاهش معناداری پیدا کرده و همچنین نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 سال در یک سال گذشته بیش از 2 درصد کاهش یافته است.

منبع : تسنیم

مشاور دیجیتال بازدید : 47 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

فردی با دسترسی به دوربین نظارتی امنیتیRing که در خانه یک خانواده در می سی سی پی نصب شده، از بلندگوی آن برای ترساندن یک دختربچه ۸ ساله استفاده کرد. هکر مذکور ادعا کرد بابانوئل است و دختربچه را تشویق کرد اتاق خوابش را بهم بریزد.

اشلی لی می مادر این دختر ۸ ساله دوربین Ring را در اتاق خواب دخترانش نصب کرده تا بتواند هنگامیکه در شیفت شب مشغول کار است، مراقب آنها باشد. او می گوید: قبل از خرید این دوربین تحقیقات بسیاری انجام دادم. واقعا تصور می کردم این گجت ها ایمن هستند.

جالب آنکه تنها ۴ روز پس از آنکه لی می دوربین را نصب کرد، فردی آن را هک کرد. هنگام هک او مشغول انجام کاری خارج از خانه بود و همسرش همراه فرزندانش در خانه بودند.

دختر او آلیسیا صدایی از اتاق خوابش می شنود و به آنجا می رود. ویدئدیویی که دوربین Ring ثبت کرده، نشان می دهد دختربچه مضطرب در اتاق ایستاده و موسیقی یک فیلم ترسناک از بلندگوی دوربین پخش می شود. کودک با صدای بلند می پرسد چه کسی آنجاست. صدایی مردانه در جواب او می گوید: من بهترین دوست تو هستم. من بابانوئل هستم. دوست داری بهترین دوستم باشی؟

 هکر ناشناس همچنان به آزار دختربچه ادامه داد و او را تشویق می کرد اتاق خوابش را بهم بریزد.

 در این میان شرکت Ring طی بیانیه ای اعلام کرده هکر از طریق نشت اطلاعات به بلندگوی دستگاه دسترسی نیافته است. احتمالا این فرد از امنیت ضعیف حساب کاربری این خانواده سواستفاده کرده است.

در بیانیه شرکت آمده است: اعتماد مشتریان برای ما بسیار مهم است و ما خود امنیت دستگاه ها را به دقت کنترل می کنیم.

بیشتر کاربران از یک واژه برای نام کاربری و پسورد حساب های کاربری مختلف استفاده می کنند. اگر این اطلاعات به دست هکرها بیفتد، آنها می توانند هر دستگاهی را هک کنند.

Ring یک شرکت امنیتی تولید کننده محصولات هوشمند است و زیر مجموعه آمازون به حساب می آید. Ring ابزارهای امنیتی مختلفی برای خانه تولید می کند که شامل دوربین ها ردیابی حرکات برای خارج خانه است.

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

استفاده از فایروال بومی و فایروال ایرانی میتواند شما را در برابر حملات اینترنتی و هکرها ایمن نماید .
جهت دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ میتوانید از انستیتو دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید. و برای آموزش امنیت از ما مشاوره بخواهید.
مشاور دیجیتال بازدید : 65 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

چگونه از خودمان در شبکه‌های اجتماعی مراقبت کنیم!

ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی و استقبال شگفت انگیز مردم از شبکه‌های اجتماعی آنلاین، موج جدیدی از حمله‌های سایبری را برای کاربران به همراه داشته است در این میان، امنیت کاربران به علت هویت و ارتباط­های مجازی افراد در شبکه‌­های اجتماعی، به نوبه خود دارای اهمیت بسیار زیادی است که حتی لازم است به صورت ملی و چه بسا فراملی نیز مورد توجه قرار گیرد.

امروزه دسترسی مداوم و لحظه‌ای به شبکه‌های اجتماعی مجازی از طریق تلفن همراه و رایانه‌ها، اولویت مهمی برای بیشتر کاربران به شمار می‌رود. بر اساس آماری هم که از سوی مؤسسه‌های رسمی آمارسنجی کشور ارایه می‌شود، بیش از پیش بر این نکته تأکید دارند و در گزارش‌های خود از ساعت‌های حضور طولانی شهروندان در این شبکه‌ها (۵ تا ۹ ساعت در روز!) سخن به میان می‌آورند. خلق مفهومی با عنوان «معتاد شبکه اجتماعی» از دستاوردهای زندگی بشر در عصر فناوری است.

شبکه‌های اجتماعی مدام در حال پیشرفت و کاربردی‌تر شدن برای عموم مردم هستند و مدام قابلیت‌های جدیدی را به برنامه‌های خود می‌افزایند. این روزها حتی بسیاری از افراد نیز برای برقراری تماس‌های روزمره و تصویری خود از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این میان، گوشی‌های تلفن هوشمند هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشترین تمرکز را روی شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های آنلاین کاربران داشته باشند تا تماس‌های تلفنی! چنان به نظر می‌رسد که گویا تمامی عوامل دست به دست هم داده‌اند تا کاربران حقیقی، فضای مجازی بیشتری را تجربه کرده و وقت بیشتری را در این فضای مبتنی بر توهم سپری کنند.

از بزرگ‌ترین و پرعضوترین شبکه‌های اجتماعی جهان می‌توان به فیس‌بوک اشاره کرد که دارای ۵۰۰ میلیون کاربر، یعنی حدود ۱ نفر از هر ۱۳ نفر روی کره زمین است. نیمی از اعضای این شبکه اجتماعی، به صورت روزانه وارد سایت آن شده و ۴۸ درصد نیز که سنی بین ۱۸ تا ۳۴ سال دارند، به محض بیدار شدن از خواب، صفحه‌های شخصی خود در فیس‌بوک را توسط گوشی‌های هوشمندشان چک می‌کنند.

اگر چه دریافت به روزرسانی‌های مستمر از دوستان فیس‌بوک، توییتر، ایسنتاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی و همچنین اشتراک‌گذاری خبرها و عکس‌های لحظه‌ای از خودتان یا موضوع‌های مورد علاقه‌تان، موضوع جالبی است اما توصیه ما به کاربران این است که از شبکه‌های اجتماعی، به خصوص پیام رسان‌های غیربومی و خارجی استفاده نکنند.

حال، پس از تمامی این توضیح‌ها بهتر است نگاهی هم به مهمترین تهدیدهایی که این شبکه‌های اجتماعی مجازی برای کاربران‌شان دارند، بیندازیم. توصیه می‌کنیم در صورتی که مجبور به استفاده از این شبکه‌ها هستید، حتماً به نکته‌های امنیتی زیر توجه کنید تا ناخواسته در دام حمله‌های سایبری نیافتید:

اشتراک مجازی جدید

مهم‌ترین خطری که همیشه در شبکه‌های اجتماعی شما را تهدید می‌کند، کوشش برای متقاعد کردن‌تان به منظور تکمیل یک فرم اینترنتی یا ثبت نام در یک اشتراک مجازی جدید با فریب به دست آوردن امتیازهای خاص است. این کار که با هدف دسترسی به شماره حساب بانکی، تلفن، ایمیل و رمز عبور آن، مشخصات شما، خانواده یا دوستان‌تان انجام می‌شود می‌تواند اطلاعات حساس شما را در اختیار کلاهبردارها قرار داده تا برای دستیابی به اهداف شوم خود، از آنها بهره ببرند.

فراموشی رمز عبور

برای استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، شما باید ابتدا عضو آن شبکه شده و نام کاربری و رمز عبورتان را اعلام کنید. در تمامی این شبکه‌ها گزینه‌ای به نام «فراموشی رمز عبور» در نظر گرفته شده است که از آن برای بازیابی کلمه عبور حساب کاربری در مواقعی که افراد رمز عبور خود را فراموش می‌کنند، استفاده می‌شود. این گزینه با طرح سؤال‌هایی که کاربر در هنگام ایجاد حساب کاربری پر کرده، با عنوان سؤال‌های امنیتی، مطمئن می‌شود که فرد پاسخ دهنده، همان کاربر ایجاد کننده حساب است و به او اجازه تغییر رمز عبور را می‌دهد.

روش دیگری که کلاهبردارها از آن بهره‌های فراوانی می‌برند، استفاده از گزینه فراموشی رمز عبور حساب‌های کاربری است. کلاهبردارها با جستجوی افراد خاص و پس از بررسی علاقمندی‌ها، زمینه‌های مطالعه و سایر اطلاعات مفیدی که در خصوص شخصیت آن فرد می‌توانند به دست آورند و یا مهمتر از همه، با طرح دوستی و سؤال از کاربر هنگام گفتگوهای اینترنتی، پاسخ سؤال‌های امنیتی او را به دست آورده و اقدام به تغییر رمز عبور حساب آن شخص می‌کنند. این مسأله تاکنون ده‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی به وقوع پیوسته و افراد بی‌شماری حساب‌های کاربری خود را راحت از دست داده‌اند.

مرا به خاطر بسپار

کاربران معمولاً برای تنبلی و پرهیز از دوباره وارد کردن رمز عبور حساب کاربری خودشان، گزینه «مرا به خاطر بسپار» را در صفحه ورودی وب سایت شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند که انجام این کار، موجب ذخیره شدن رمز عبور شده و در ورودهای بعد‌ی، شخص را از دوباره وارد کردن رمز عبور بی‌نیاز می‌کند.

لازم است بدانید که این رمزهای عبور، در کوکی‌های مرورگرها یا برنامه‌های کاربردی شبکه‌های اجتماعی، ذخیره شده و کلاهبردارها با دزدیدن این کوکی‌ها توسط حمله‌های XSS می‌توانند رمز عبور شما را به دست آورند. پس هرگز این گزینه را به خصوص هنگامی که از رایانه در مکان‌های عمومی و سیستم‌های اشتراکی استفاده می‌کنید، انتخاب نکرده و مطمئن باشید که نه وب سایت‌ها شما را فراموش می‌کنند و نه شما آنها را از یاد خواهید برد!

اعلام رمز عبور

اعضای شبکه‌های اجتماعی همواره با خطراتی همچون اعلام ناخودآگاه رمز عبور حساب کاربری توسط روش هوشمندانه مهندسی اجتماعی یا ترغیب به کلیک بر روی صفحه‌های ورودی دروغینی که مشابه با وب سایت شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند، روبرو هستند. در این روش، کلاهبردارها یک نام بسیار مشابه با دامنه وب سایت شبکه اجتماعی خاصی را ثبت کرده و با طراحی صفحه‌ای همانند صفحه اصلی ورودی همان سایت، به روش‌های مختلف از کاربر می‌خواهند که وارد شبکه اجتماعی مورد نظر شود. هدف کلاهبردارها از انجام این فریب زیرکانه، یافتن نام کاربری و رمز عبور افراد، جهت تحقق هدف‌های بعدی خودشان است.

از آنجا که بیشتر مردم برای راحتی به خاطرسپاری، از یک رمز عبور در تمامی حساب‌های کاربری و حتی کارت‌های اعتباری بانکی خویش استفاده می‌کنند، کلاهبردارها پس از فهمیدن نام کاربری و رمز عبور، از روشی که آن را “Google Hacking” می‌نامند، بهره برده و با جستجوی همان حساب کاربری یا پست الکترونیک در وب سایت‌های جستجوگر، سایر سایت‌هایی که فرد در آنها عضویت دارد را یافته و از نام کاربری و رمز عبوری که قبلاً به دست آورده‌اند، برای ورود به آن سایت‌ها نیز استفاده می‌کنند.

کلاهبردارها معمولاً پس از وارد شدن به حساب کاربری افراد و به خصوص زنان، به تغییر عکس‌ها و ویدیوهای شخصی آنها اقدام کرده و با قراردادن عکس‌های غیراخلاقی، ضمن برقراری ارتباط با کاربر، وی را به منظور سوءاستفاده‌های بعدی که در بیشتر وقت‌ها نیز مالی است، تهدید می‌کنند. در صورتی هم که فرد به این موضوع توجهی نکند، عکس‌ها و ویدیوهای شخصی او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهند کرد.

ایجاد پروفایلی مشابه پروفایل کاربری شما

سارقان اطلاعات ممکن است با سر زدن به حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی و سرقت عکس‌های شخصی‌تان، از عکس‌های شما برای ساخت پروفایل خودشان استفاده کنند. در این صورت، هم زمان چند نفر پروفایلی مشابه شما را خواهند داشت. در چنین مواردی، هکرها ممکن است با حساب کاربری مشابه شما برای دوستان‌تان پیام‌هایی بفرستند که شما هرگز به آنها چنین پیام‌هایی نخواهید فرستاد!

نصب برنامه‌های مخرب

بیشتر وقت‌ها، کلاهبردارها برنامه‌های مخربی را که عموماً تروجان هستند با عنوان نرم افزار یا فایل‌های جالبی که علاقمندان زیادی دارند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. این برنامه‌ها که معمولاً حجم کم و نصب بسیار آسانی دارند می‌توانند اطلاعاتی همچون رمزهای عبور، عکس‌های موجود در آلبوم تصاویر گوشی، حروف تایپ شده بر روی صفحه کلید و موارد مشابهی را تشخیص داده و آنها را به پست الکترونیک خاصی که قبلاً در برنامه مخرب مشخص شده، ارسال کنند.

این تروجان‌ها اغلب همراه فایل‌های اسکرین سیور، ویدیو یا عکس در اختیار کاربران قرار گرفته که فرد پس از کلیک بر روی فایل اصلی، هم زمان برنامه مخرب را نیز اجرا می‌کند. از قابلیت‌های جدید این بدافزارها، دزدیدن اطلاعات حساب کاربری است که با آن، صفحه‌های اجتماعی خود را در این شبکه‌های آنلاین ایجاد کرده‌اید.

صفحه اجتماعی، نه آلبوم عکس شخصی

یکی از موضوع‌های مهمی که متأسفانه بعضی از کاربران آن را رعایت نکرده و توجه چندانی به آن ندارند، اشتباه گرفتن صفحه‌شان در شبکه‌های اجتماعی با آلبوم عکس خصوصی‌شان است که می‌تواند موجب نقض حریم خصوصی آنها شود. کاربران در هنگام اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهای‌شان باید به این نکته توجه کنند که اگر چه ممکن است با خصوصی کردن صفحه‌شان فقط دسترسی آنهایی که خودشان می‌خواهند را به صفحه‌شان امکان‌پذیر کنند اما این موضوع زیاد مسأله ویژه‌ای نیست و همچنان امکان دسترسی به این عکس‌ها و مشاهده‌شان توسط سایرین وجود دارد.

رعایت حریم خصوصی

از مهمترین چالش‌های پیش روی دست اندرکاران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات، حفظ حریم شخصی کاربران در فضای مجازی است. هر چند وقت یکبار، مدیران شبکه‌های اجتماعی به منظور سیاست‌های امنیتی بیشتر، در سرورها، برنامه‌های کاربردی و صفحه‌های وب سایت‌شان تغییرهایی را اعمال کرده و با انتشار اطلاعیه‌ای از کاربران می‌خواهند که تنظیمات حریم خصوصی خود را دوباره انجام دهند یا برنامه‌های خاصی که توسط کاربران آن شبکه استفاده می‌شود را به‌روزرسانی کنند.

متاسفانه بعضی از شبکه‌های اجتماعی، آن چنان تنظیمات حریم خصوصی را برای کاربران عادی دشوار کرده‌اند که آنها نه به دلیل نخواستن بلکه به خاطر ندانستن نحوه انجام آن، از خیر تنظیم‌های حریم شخصی خویش گذشته و در این خصوص اقدامی نمی‌کنند. در صفحه تنظیمات حریم خصوصی، معمولاً تعریف‌هایی همچون مشخص کردن افرادی که اجازه جستجو و پیدا کردن کاربر در شبکه اجتماعی، ارسال درخواست دوستی یا پیام برای او، مشاهده لیست دوستان وی و غیره را دارند، وجود دارد. لازم است کاربران، این سطح دسترسی‌ها را با دقت کامل کرده و حتی برای مواردی هم که به اشتراک می‌گذارند آنها را اعمال کنند.

مسدود کردن افراد مزاحم

اگر چه شبکه‌های اجتماعی، پیدا کردن دوست و در تماس بودن با افرادی که دوست‌شان دارید را برای شما بسیار ساده کرده‌اند اما این شبکه‌های دوست‌یابی سریع، گاهی موجب آشنایی با افرادی می‌شود که هدفی جز آزار و اذیت شما نداشته و با ارسال مداوم پیام‌های مزاحمت، باعث رنجش خاطرتان می‌شوند.

در چنین مواقعی می‌توانید فرد مزاحم را از درون همان وب سایت یا برنامه کاربردی شبکه اجتماعی، مسدود کرده و برقراری ارتباط را برای او دشوارتر کنید. برای انجام این کار، به قسمت تنظیمات حریم خصوصی یا گزینه مشخص شده در پایین صفحه شخصی کاربری خودتان رفته و نام کاربری یا پست الکترونیک شخص مزاحم را از طریق لیست مسدودی‌های سایت یا برنامه مسدود کنید.

اگر چه فرد مزاحمی که شما آن را مسدود کرده‌اید، هیچ وقت از اقدام شما مطلع نمی‌شود ولی ممکن است پس از مسدود شدن، با ایجاد یک حساب کاربری جدید، باز هم اقدام به مزاحمت شما کند که در این صورت یا باید از خیر آن حساب کاربری گذشته و کاربری جدیدی برای خودتان ایجاد کنید یا دوباره حساب کاربری شخص مزاحم را مسدود کنید!

حذف حساب کاربری

این که چگونه به شیوه‌ای امن یک حساب کاربری را در شبکه‌های اجتماعی پاک کنیم، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود اختصاص داده است. گاهی وقت‌ها نیز ممکن است کاربران به دلایلی از یک حساب کاربری خسته شده و با ایجاد یک حساب کاربری جدید بخواهند که حساب کاربری قبلی خود را غیرفعال کنند.

در این مواقع، بهترین روش برای حذف یک حساب کاربری، استفاده از گزینه مشاوره برای غیرفعال کردن حساب در همان شبکه اجتماعی است. با استفاده از این روش می‌توانید تمام مراحل پاک کردن حساب خود را به شیوه‌ای مطمئن، دنبال کرده و از حذف کامل اطلاعات حساب خویش، علاقمندی‌ها، عکس‌ها، به‌روزرسانی‌ها، پیام‌ها، برنامه‌ها، یادداشت‌ها، پیوندها، لینک دوستان، گروه‌ها، صفحه‌های هواداری و غیره مطمئن شوید.

استفاده از فیلترشکن‌ها

با مسدودی و فیلترینگ وب سایت‌ها و نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی غیربومی، همچنان بعضی کاربران برای سر زدن به صفحه‌های خود در این شبکه‌ها از فیلترشکن‌ها کمک می‌گیرند. استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن علاوه بر این که مطابق با قانون جرایم رایانه‌ای کشورمان جرم محسوب می‌شود، می‌تواند مخاطره‌های امنیتی جدی را نیز برای کاربران استفاده کننده در پی داشته باشد. همان‌طور که در زبان فارسی ضرب المثلی داریم که می‌گوید «گربه برای رضای خدا موش نمی‌گیره»، این نرم افزارها هم اگر چه در ظاهر امکان دسترسی شما به وب سایت‌های مسدود شده و دور زدن فیلترینگ را فراهم می‌کنند ولی هم زمان اقدام به سرقت اطلاعات گوشی تلفن همراه یا رایانه شما نیز می‌کنند.

حمله فیشینگ

از دیگر مخاطره‌هایی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شدت با آن مواجه هستند، «فیشینگ» است. حمله فیشینگ برای تمامی افراد نوعی تهدید سایبری جدی به شمار می‌آید. احتمالاْ افراد زیادی با این حمله آشنایی ندارند و این در حالی است که بیش‌تر وقت آنها صرف گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی شده و زمان کمتری را برای آگاهی از خبرهای مربوط به حمله‌های سایبری اختصاص می‌دهند. امروزه ارتباط میان افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی، امکان‌پذیر و بسیار آسان شده است و جالب اینجا است که بسیاری از تهدیدها نیز از همین نقطه شروع می‌شوند. واقعیت این است که اگر دایماً با استفاده از زبان و ابزار‌های مختلف نسبت به حملات فیشینگ آگاهی‌سازی نکنیم، هشدار‌ها در رابطه با این چنین حمله‌هایی جدی گرفته نخواهند شد.

 

فیشینگ را می‌شناسید اما نمی‌دانید که در برابر آن چه عکس‌العملی از خود نشان دهید!

آگاهی‌بخشی کاربران از وجود تهدیدهای سایبری با مقوله آموزش آنها جهت تشخیص و نحوه واکنش مناسب در برابر چنین تهدیدهایی متفاوت است. اطلاع‌رسانی در مورد امکان وقوع حملات فیشینگ، کار درستی است اما برای موفقیت در این زمینه می‌بایست با بهره‌گیری از ابزار‌های آموزشی ضدفیشینگ، همه‌ی کارکنان با انواع متفاوت روش‌های مهندسی اجتماعی که برای فریب کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا شوند. در مورد فیشینگ، آموزش مهم‌ترین بخش مدیریت مخاطره کاربران به شمار می‌رود.

خطای انسانی

با وجود عوامل انسانی و خطای مربوط به‌ آنها امکان ندارد که بتوان میزان آسیب‌پذیری در برابر حمله‌های سایبری که امروزه بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شوند را به صفر رساند. از قدیم گفته‌اند که انسان جایز الخطا است و این ضرب المثل، روشنگر حقیقتی است که می‌گوید تمام انسان‌ها دچار اشتباه می‌شوند حتی مدیران و اشخاصی که در ظاهر، آگاه‌تر از بقیه افراد هستند. اگر چه همه ما می‌دانیم حرارت اجاق گاز خطرناک است اما با این حال، گهگاهی خودمان را با آن می‌سوزانیم. همچنین همه ما از خطر رانندگی با سرعت بالا آگاه هستیم ولی باز هم در جاده تند می‌رانیم. آگاهی و اقدام در مورد تهدیدها و مخاطره‌های سایبری نیز به همین صورت است، یعنی ممکن است شما از خطرات آگاه باشید اما با این حال باز هم جانب احتیاط را به طور کامل رعایت نکنید.

اطلاع‌رسانی‌های مناسب به کاربر ممکن است آنها را در رابطه با عملکردشان اندکی به فکر وا دارد و از سوی دیگر، آموزش به کاربر نیز این امکان را فراهم می‌کند که عملکرد خود را در برابر اشتباه‌های ناخواسته تغییر دهد. کاربرانی که کاملاً نا‌آگاه هستند، ممکن است روی هر لینکی کلیک کنند ولی کاربران آموزش دیده خیلی بهتر و عاقلانه‌تر از گروه اول تصمیم‌گیری کرده و به مراتب خطای کمتری مرتکب می‌شوند.

یکی از چیزهایی که در طول این سال‌ها آموخته‌ایم این است که افراد، در برابر حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیر‌ترین هستند. فریب‌دهی افراد، بسیار ساده‌تر از هک کردن یک سیستم است و پول بیشتری را هم نصیب مجرمان سایبری می‌کند. هرزنامه‌هایی که عموم مردم و افراد عادی در پست‌های الکترونیکی خود می‌بینند، سود چندانی برای سارقان ندارد ولی در نقطه مقابل آن، فیشینگ نیزه‌ای (اسپیر فیشینگ) می‌تواند گزینه مناسب و پر‌سودی برای دزدان اطلاعات باشد. این فیشینگ را می‌توان نوع موذیانه‌تری از حمله‌های فیشینگ دانست که در آن مهاجم از طریق نام کاربری فرد آشنا با قربانی، وی را تخلیه اطلاعاتی می‌کند. این آی‌دی آشنا می‌تواند شناسه کاربری دوست یا افراد خانواده قربانی باشد.

کاربران معمولاً پس از آشنایی با تهدیدهای مختلف، خود را مسئول و موظف می‌دانند که اعتبار و صحت تک‌تک ایمیل‌ها و لینک‌هایی را که دریافت می‌کنند، بررسی کنند. اگر چه این کار، کمی خسته کننده است اما در دراز مدت پیامدهای خوب و مؤثری بر روی امنیت سایبری آنها خواهد داشت.

پیشنهاد آخر

هرگز فراموش نکنید که سهل انگاری در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های جدی به حریم خصوصی شما، خانواده و حتی دوستان‌تان وارد خواهد کرد. پس بیشتر مراقب باشیم! همچنین با استفاده از فایروال ایرانی و فایروال بومی میتواند شما را در برابر حملات محافظت نماید.

جهت مشاوره رایگان دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید

منبع : فراست

مشاور دیجیتال بازدید : 84 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

گسترش حملات سایبری به زیرساخت‌های شهری

کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی از افزایش حملات سایبری به زیرساخت‌های شهری خبر دادند.

به گزارش کارگروه حملات سایبری سایبربان؛ به‌تازگی کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی با انتشار گزارشی از گسترش حملات سایبری رمزنگارها به زیرساخت‌های مناطق شهری خبر دادند که در میان مجرمان سایبری طرفداران بسیاری پیداکرده است. به گزارش کارشناسان این شرکت، مهاجمان با استفاده از فعال‌ترین باج افزارهای 2019 من‌جمله Ryuk ،Purga و Stop از آغاز سال 2019، 174 حمله سایبری به مناطق شهری تدارک دیده‌اند که رفاه شهروندان را تحت تأثیر قرار داده و از یک تا 5 میلیون دلار خسارت وارد کرده است.  

به اعتقاد کارشناسان این شرکت، پرداخت باج از سوی مقامات شهرداری یک راهکار کوتاه‌مدت بوده و مهاجمان را ترغیب می‌کند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. یک حمله موفق به یک شهر به معنای به خطر افتادن زیرساخت‌های آن است که نیازمند تحقیق و بررسی دقیق حادثه و پرداخت هزینه‌های اضافی است. مقامات شهری معمولاً تمایل دارند باج پرداخت کنند، چراکه غالبا تحت پوشش بیمه قرار دارند. بااین‌حال، بهتر است در حوزه دفاع فعال، استفاده از فایروال بومی و فایروال ایرانی و ارتقاء امنیت و اقدامات پیشگیرانه و محصولات امنیتی سرمایه‌گذاری کنند. میزان حملات سایبری به زیرساخت‌های مناطق شهری در حال افزایش بوده و در سال 2020 نیز ادامه خواهد داشت و تنها با تغییر رویکرد خود در امنیت سایبری می‌توان با آن‌ها مقابله کرد.

منبع : سایبران

مشاور دیجیتال بازدید : 66 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

آگاهي وضعيتي، رکن اصلي دفاع فعال سايبري

ايجاد آگاهي وضعيتي فضاي سايبري در نسل آينده سيستم‌هاي تشخيص و شناسايي حملات سايبري به نوعي نقش اساسي در زمينه دفاع فعال را ايفا مي کند.

با نفوذ، توسعه و گسترش سايبري در صنايع زيرساختي مهم و همچنين در بطن جامعه و زندگي افراد، مخاطرات و تهديدات اين عرصه نيز به‌روزتر و پيچيده‌تر شده است. تعيين يک موضع دفاعي مناسب براي رويارويي با حملات ناشناخته سايبري نيازمند تبيين و ايجاد يک چارچوب مناسب در زمينه جمع‌آوري اطلاعات از وضعيت موجود است تا بتواند با شناسايي هدف حملات، رخدادهاي آتي را پيش‌بيني و درنتيجه از خطرات احتمالي پيشگيري کند. آگاهي وضعيتي يک فرآيند شناختي است که شامل درک شرايط محيط، فهم معناي آن‌ها و تجسم وضعيت آن‌ها در آينده است.

در حال حاضر براي تشخيص و شناسايي حملات به‌صورت خودکار و گزارش فوري رويدادهاي ناشي از تهديدات سايبري، از سيستم پايه آشکارسازي مبتني بر حالت، آشکارسازي آنومالي آماري، آناليز ترافيک، الگوي رفتار تهديد و قالب الگوي شناخته‌شده استفاده مي‌شود. از‌اين‌جهت، سامانه‌ها در حال جست‌و‌جو و شناسايي رفتارهاي غيرعادي ناشي از حملات سايبري هستند و بر اساس تغيير رفتار در طول زمان و مقايسه آن با رفتارهاي قبلي يک رويداد در سيستم عمل مي‌کنند. با وجود پيشرفت‌هاي چشم‌گير در زمينه تشخيص و شناسايي حملات سايبري، هنوز هم بسياري از متختصصان حوزه امنيت سايبري بر اين باورند که سامانه‌هاي تشخيص و شناسايي بلادرنگ از لحاظ فني براي آشکارسازي حملات سايبري پيچيده به اندازه کافي پيشرفت مطلوبي نداشته‌اند.

 

به‌کارگيري از ادغام داده‌ها و اطلاعات حاصل از عامل‌هاي توزيع‌شده ناهمگن در سيستم‌هاي تشخيص و شناسايي حملات سايبري، امکان توسعه سامانه تشخيص و شناسايي حملات سايبري با قابليت اطمينان بالا براي شناسايي، ردگيري و ارزيابي وضعيت فضاي سايبري که تحت تأثير تهديدات پيچيده متعدد هستند را فراهم مي‌کند.

ايجاد آگاهي وضعيتي فضاي سايبري در نسل آينده سيستم‌هاي تشخيص و شناسايي حملات سايبري با بهره‌گيري از فناوري ادغام داده‌هاي چند حسگري چارچوب مناسبي براي عملکرد آن ايجاد مي‌کند. فناوري نام‌برده با به‌کارگيري مشاهدات توزيع‌شده، داده‌هاي حاصل از چندين حسگر و منابع را باهم ترکيب کرده تا بدين طريق بتواند رويدادها، فعاليت‌ها و وضعيت‌هاي يک فضاي سايبري را با درجه اطمينان بالايي شناسايي کنند. اين موضوع با فرآيندهاي شناختي انسان يعني همان‌جايي که مغز انسان اطلاعات حسي ناشي از ارگان‌هاي مختلف بدن را باهم ترکيب کرده تا وضعيت‌ها را ارزيابي، تصميمات مناسبي را اتخاذ و اقدامات به‌موقع و مناسبي را به اجرا درآورد مقايسه مي‌شود.

بر اساس ويژگي‌هاي حوزه سايبري، هدف ايده آل در اين عرصه فعاليت‌هاي دفاع سايبري، دستيابي به سامانه‌هاي جديد براي تشخيص، شناسايي و تجسم حملات سايبري است. در اين راستا فعاليت‌هاي گسترده‌اي در زمينه آگاهي وضعيتي سايبري لازم است صورت گيرد. از‌اين‌رو، بجاي نگهداري حجم انبوهي از هشدارها، با ادغام آن‌ها آگاهي وضعيتي بهتري از حملات سايبري ايجاد خواهد شد و اهداف اصلي دفاع سايبري اعم از شناسايي حمله، شناسايي روابط ميان حملات و پيش‎بيني اثرات حمله محقق خواهد شد. به‌عبارت‌ديگر، ادغام اطلاعات نقش بسزايي در ارتقا آگاهي وضعيتي و پيش‌بيني تهديدات سايبري در حجم انبوه داده‌هاي جمع‌آوري‌شده از منابع مختلف دارد.

ايجاد آگاهي وضعيتي سايبري بر اساس ادغام اطلاعات سطح بالا در شبکه‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي جنگ‌هاي شبکه‌مدار ضمن ايجاد دسترسي، يکپارچگي و محرمانگي اطلاعات منجر به بهبود تصميم‌گيري به‌موقع و مناسب در تمامي سطوح فرماندهي مي‌شود. درنتيجه، با بهبود آگاهي وضعيتي سايبري از طريق ادغام اطلاعات، قادر به تفکيک و تلخيص اطلاعات مفيد در جهت ارائه به فرماندهان خواهيم بود. اين اطلاعات براي کاهش عدم قطعيت و افزايش اعتماد در تصميم‎گيري کنار هم قرار مي‌گيرد و موارد غيرمطمئن و درصد عدم اطمينان هر مورد نيز دقيقاً مشخص مي‌شود تا فرماندهي بتواند با بهره‌گيري از آگاهي ايجاد شده تصميم‌گيري مناسب‌تري را به اجرا درآورد. باوجود تلاش‌هاي بسيار در به‌کارگيري و توسعه ادغام اطلاعات سطح بالا، اين نوع ادغام نه‌تنها در حوزه سايبري بلکه در ساير حوزه‌ها نيز در مراحل ابتدايي تحقيقاتي قرار دارد. ازاين‌رو، استفاده از الگوي ارائه‌شده، آگاهي وضعيتي سايبري مبتني بر ادغام اطلاعات مي‌توان:

1.   الگوهاي خاص هر حمله در سيستم را پيش‌بيني و آسيب‌پذيري‌هاي شبکه که براي حمله‌کنندگان بسيار است را تحليل و بررسي کرد.

2.   تهديداتي را که به‌مثابه بردار حمله بوده يا الگوهايي که پتانسيل يک حمله ضربه‌اي را دارند شناسايي کرد.

3.   حملات سايبري چندمرحله‌اي و هماهنگ را ردگيري کرد و تجسمي از وضعيت آينده اين نوع حملات را ارائه داد.

دفاع فعال سايبري که در بسياري از موارد با دفاع غيرفعال تلاقي و مشترکاتي دارد، از آگاهي وضعيتي براي اشراف بر روند رويدادها به‌صورت لحظه‌اي بهره مي‌گيرد. دفاع سايبري مشمول يک چرخه چهار گامي است که در آن‌همه اين گام‌ها براي دفاع و رفع يک تهديد مي بايست صورت پذيرد. گام‌هاي اين چرخه شامل شناسايي هوشمندانه تهديد، مانيتورينگ، واکنش و پاسخ به رويداد، ايجاد تغيير و اصلاح محيطي شبکه مي‌شود.

در گام نخست اين چرخه که شناسايي تهديد مي‌باشد، سامانه‌هاي تشخيص نفوذ برخط به ما کمک مي‌کنند تا هرگونه تعرض و حمله شبکه ‌داخلي را رديابي مي‌کنند. نظارت و بررسي که به‌عنوان گام بعدي اين چرخه محسوب مي‌شود به رصد وضعيت شبکه و ميزان آسيب‌پذيري يا ميزان نفوذ يک تهديد به لايه‌هاي شبکه مي‌پردازد. گام سوم که پاسخگويي به حمله مي‌باشد، به اقداماتي از قبيل مسدودسازي و رفع تهديد يا حمله متقابل اشاره مي‌کند. در گام نهايي که تغيير و اصلاح محيط شبکه ناميده مي‌شود به پچينگ و رفع آسيب‌پذيري موجود در شبکه اشاره مي‌کند. از‌اين‌رو، براي دست‌يابي به اين امر مهم لازم است تا با ايجاد واحدي براي آگاهي وضعيتي تهديدات آتي را پيش‌بيني و براي پيگيري از بروز آن‌ها تصميم‌هاي لازم را اتخاذ کرد.

ادغام اطلاعاتي سطح بالا پيش‌تر اشاره شد توسط پژوهشگراني چون گلينتون (Glinton) و همکاران وي به‌منظور پيش‌بيني حرکت دشمن در آينده استفاده شد که اين عمل با ادغام اطلاعات فعاليت‌ها، دکترين و اطلاعات مربوط به محيط عمليات صورت گرفته بود. سايدين بلد (SidenBladh) و همکاران وي پيشنهادي را به‌منظور ارتقا سطح آگاهي تهديد با مقايسه پيش‌بيني تهديدهاي مختلف ارائه داده‌اند.

يکي از مهم‌ترين تعاريفي که از آگاهي وضعيتي موجود است مربوط به دکتر اريک اندسلي (Eric Endsley ) است. اندسلي آگاهي وضعيتي را در سه سطح آگاهي از وضعيت (perception)، درک وضعيت (comprehension) و تجسم وضعيت (projection) مطرح مي‌کند.

 

سطح اول- آگاهي از وضعيت

آگاهي نشانه‌ها يک موضوع حياتي و بسيار مهم به شمار مي‌رود و بدون آگاهي اوليه از اطلاعات مهم، احتمال شکل‌گيري تصويري نادرست از يک موضوع به‌شدت افزايش مي‌يابد. در اين سطح به اين سؤال پاسخ داده مي‌شود که واقعيت‌هاي فعلي چيست؟

 

سطح دوم- درک وضعيت

آگاهي وضعيتي نه‌تنها مفهومي فراتر از آگاهي يا توجه صرف به اطلاعات دارد بلکه يکپارچه‌سازي تکه‌هاي مختلف اطلاعات، تعيين ارتباطات کيان آن‌ها و اهداف کاربر را نيز دربر مي‌گيرد. اين موضوع درست شبيه به تفاوت ميان سطح بالايي از درک مطلب نسبت به خواندن لغات به‌صورت مستقل است. درمجموع اين سطح به اين سؤال پاسخ مي‌دهد که چه اتفاقي مي‌افتد.

 

سطح سوم- تجسم

در بالاترين سطح آگاهي وضعيتي که مبتني بر بالاترين سطح درک از وضعيت است، توانايي آينده‌نگري رويدادهاي مربوط به هر وضعيت و کاربر مطرح خواهد بود. اين توانايي براي تجسم رويدادهاي ديناميک جاري به سمت رويدادهاي آتي مورد انتظار، امکان تصميم‌گيري به‌موقع را فراهم مي‌کند.

 

سطوح آگاهي وضعيتي براي همه حوزه‌ها يکي تعريف شده و ماهيت آگاهي وضعيتي و سازوکارهاي مورداستفاده براي اکتساب آن نيز مي‌تواند، به‌صورت کلي تعريف شود ولي ميزان نياز به آن در هر حوزه بنا به نوع عمليات، اهميت، حساسيت و عناصر تشکيل‌دهنده آگاهي وضعيتي با يکديگر متفاوت است. به‌طور مثال آگاهي وضعيتي در يک تصميم‌گيرنده نظامي (يک فرمانده تاکتيکي) با ساير حوزه‌هاي ديگر مانند سايبري متفاوت خواهد بود؛ بنابراين مي‌توان گفت آگاهي وضعيتي به تحقق مجموعه‌اي از فعاليت‌ها در قالب فرآيندهاي يکپارچه و شناسايي فعاليت‌هاي مشخص بين‌حوزه‌اي وابسته است.

اگر فضاي سايبري را به‌عنوان عرصه پنجم فضاي نبرد بعد از زمين؛ دريا، هوا و فضا در نظر بگيريم، آگاهي وضعيتي سايبري با آگاهي وضعيتي فيزيکي همپوشاني خواهند داشت؛ زيرا تهديدات و حملات در فضاي سايبري مأموريت‌هاي دفاعي را تحت تأثير قرار مي‌دهند. ازاين‌رو، بسيار مهم است تا آگهي وضعيتي سايبري را با آگاهي وضعيتي فيزيکي يکپارچه کنيم. ترکيب اين دو آگاهي وضعيتي اين امکان را فراهم مي‌سازد تا آشکارسازي، پيش‌بيني، ممانعت و پاسخ‌ بهتري در برابر حملات در هر فضايي داشت.

جنگي که در آينده‌اي نه‌چندان دور به وقوع خواهد پيوست جنگ اطلاعاتي است. منظور از جنگ اطلاعاتي جمع‌آوري و در اختيار داشتن اطلاعات نيست بلکه پردازش اطلاعاتي که به‌صورت آشکار در سطح وب و شبکه‌هاي اجتماعي و ديگر بسترهاي انتشار سازي داده‌ها مي‌توان انجام داد تا اين اطلاعات از حالت عمومي (public) به حالت اختصاصي (private) تبديل شود. به‌عبارت‌ديگر تبديل داده‌هاي عمومي به داده‌هاي منحصربه‌فرد و اختصاصي مهم‌ترين بخش آگاهي وضعيتي و در درجه بالاتر مهم‌ترين بخش دفاع فعال سايبري است.

نحوه عملکرد مکانيسم جمع‌آوري و داده‌کاوي به اين صورت است که سامانه‌هاي جمع‌آوري اطلاعات از بستر شبکه‌هاي اجتماعي و مشاوره ديجيتال مارکتينگ ديگر بسترهايي که افراد به انتشار مطالب مي‌پردازند داده‌ها را جمع کرده و به بستري تحت عنوان مخزن داده منتقل کرده و در آنجا نگهداري مي‌کنند.

اطلاعات جمع‌آوري‌شده در طي يک فرآيند ابتدائي پردازش مقدماتي مي‌شوند و سپس مورد تحليل و بررسي قرار مي‌گيرند. پس از مطالعه و بررسي‌هاي لازم روي اين اطلاعات مي‌توان به مرحله برآورد تهديد (Risk management) رسيد تا خطرات و تهديدات موجود و آتي را پيش‌بيني کرده و تصميم‌هاي لازم را اتخاذ کرد. در مرحله نهايي که مهم‌ترين و قله اين اقدامات محسوب مي‌شود به ترازيابي (alignment) مي‌رسيم که در اين سطح با شناسايي بازيگران و عاملان تهديد بر اساس اولويت‌هاي موجود دست به اقدام مي‌زنيم. اقدامات يادشده در محلي پردازش و اجرا مي‌شوند که به آن مرکز مديريت آگاهي وضعيتي گفته مي‌شود.

دفاع تنها زماني مثمر ثمر واقع مي‌شود که آگاهي وضعيتي مناسبي از بستر فعاليت داشته باشيم و آگاهي وضعيتي نيز زماني محقق مي‌شود که اطلاعاتي که در اختيار داريم را به‌خوبي پردازش و داده‌کاوي کنيم. نکته حائز اهميت اينجا است که کشورهاي ابرقدرتي مانند امريکا، چين و روسيه نيز هنوز به موفقيت چنداني در اين زمينه نرسيده‌اند.

اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که سامانه‌هاي آگاهي وضعيتي سايبري و سامانه‌هاي آگاهي وضعيتي فيزيک تفاوت اساسي با يکديگر دارند. براي مثال، سيستم آگاهي وضعيتي فيزيکي بر مشخصات و ويژگي‌هاي سخت‌افزاري حسگرها و فنون پردازشي تأکيد دارد. درحالي‌که در سيستم‌هاي آگاهي وضعيتي سايبري در هيچ‌کدام از موارد ذکرشده نقش اساسي ندارند. سيستم‌هاي آگاهي وضعيتي سايبري بر حسگرهاي سايبري مانند سيستم تشخيص نفوذ؛ حسگرهاي ثبت فايل، سيستم‌هاي ضدويروس، آشکارسازهاي بدافزار و فايروال‌ها متکي هستند که تمامي آن‌ها رويدادهايي را با سطح انتزاع بالاتري از بسته‌هاي خام شبکه توليد مي‌کنند. به‌عنوان‌مثال، وضعيت سايبري سرعت استنتاج با دامنه بالاتري را نسبت به وضعيت فيزيکي خواهد داشت و نهايتاً اينکه وضعيت يا حملات سايبري از سيمنتک هاي منحصربه‌فردي بهره مي‌گيرند.

رويکرد فعلي در زمينه کسب آگاهي وضعيتي سايبري شامل تحليل آسيب‌پذيري (با استفاده از گراف حمله)، آشکارسازي نفوذ و همبستگي هشدارها، تحليل روند حمله، تحليل‌هاي علي و معلولي (پيمايش معکوس يک نفوذ)، تحليل عيوب و جريان اطلاعات، ارزيابي خسارت (با استفاده از گراف‌هاي وابسته) و پاسخ به نفوذ است. اگرچه اخيراً تحقيقاتي در راستاي نيازهاي شناختي تصميم‌گيرندگان در حال انجام است ولي هنوز فاصلي زيادي ميان مدل ذهني تحليلگر انساني و ظرفيت وجودي ابزارهاي سايبري وجود دارد. با توصيف ارائه‌شده در اين بخش مي‌توان گفت براي ايجاد يک دفاع سايبري کامل نياز به آگاهي وضعيتي است که حداقل از هفت جنبه زير تشکيل شود:

1.   آگاهي از وضعيت کنوني: منشور از آگاهي وضعيتي در اين جنبه همان اطلاع داشتن از وضعيت است که شامل دو بخش تعيين و شناسايي است. منظور از تعيين، معين ساختن نوع حمله است که قاعدتاً بايد به سؤالاتي که چون «منبع حمله کجاست؟»، «مهاجم کيست؟» و «هدف حمله چيست؟» پاسخگو باشد. منظور از شناسايي فقط شناسايي يک حمله صورت گرفته است. درک وضعيت فراتر از آشکارسازي نفوذ است، زيرا سامانه‌هاي مبتني بر آشکارسازي نفوذ متشکل از حسگرهايي هستند که توانايي تعيين و شناسايي حمله را ندارند و فقط بخشي از رويدادهايي را که ممکن است جزئي از يک حمله باشند را تشخيص مي‌دهند. با اين توصيف مي‌توان گفت آشکارسازي نفوذ عنصر اوليه آگاهي از وضعيت است.

2.   آگاهي از اثرات حمله (ارزيابي حمله توسط فايروال ايراني ): ارزيابي اثر خود نيز از دو بخش ارزيابي اثر کنوني و ارزيابي اثر آينده تشکيل مي‌شود. در ارزيابي اثر آينده اين سؤال مطرح مي‌شود که اگر مهاجم به‌طور پيوسته اصرار بر حمله داشته و جذابيت حمله براي وي تغييري نکند ميزان اثرگذاري وي چگونه خواهد بود؟ آناليز آسيب‌پذيري جنبه گسترده ارزيابي اثر است که در اين حالت تجسم اثر آينده حملات ميسر خواهد شد. علاوه بر آن، ارزيابي اثر آينده شامل ارزيابي تهديد نيز مي‌شود.

3.   آگاهي از اينکه چه وضعيتي حاصل خواهد شد؛ در اين جنبه، ردگيري وضعيت يکي از مهم‌ترين مؤلفه‌ها است.

4.   آگاهي از رفتار متخاصم؛ مهم‌ترين مؤلفه اين جنبه از آگاهي وضعيتي، تحليل درک. نيت مهاجم است. اين امر با کنترل و مراقبت رفتاري متخاصم و بررسي آن با وضعيتي که در آن قرار دارد و وضعيتي که ايجاد خواهد شد، صورت مي‌گيرد.

5.   آگاهي از اينکه چرا و چگونه وضعيت کنوني ايجاد شده جنبه دارد که نياز به تحليل علي و معلول دارد.

6.   آگاهي از ميزان کيفيت و اعتماد به آيتم‌هاي اطلاعاتي جمع‌آوري‌شده، منجر به دانايي و هوشمندي تصميمات خواهد شد؛ بنابراين سنجه‌هاي کيفي چون صحت، تماميت و تازگي به‌عنوان بخشي از جنبه درک وضعيت يا شناسايي وضعيت ضروري است.

7.   ارزيابي محتمل و قابل‌باور از وضعيت کنوني؛ اين جنبه از آگاهي وضعيتي از فناوري‌هاي متعددي براي تجسم اقدامات و فعاليت‌هاي مهاجم و تجسم مسيرهاي موردحمله شکل گرفته است. درک نيت، فرصت و توانمندي مهاجم نيز ازجمله محورهاي کليدي جنبه نام‌برده است.

ايجاد سامانه‌هاي آگاهي وضعيتي سايبري براي مقابله با انواع حملات سايبري علي‌الخصوص حملات سايبري چندمرحله‌اي که در اين مقاله به‌عنوان شي مجازي مطرح بوده براي دولت‌ها از اهميت خاصي برخوردار است؛ چراکه برخلاف برقراري امنيت فضاي فيزيکي که در سيطره قوانين فيزيکي بود و قوانين حاکم بر اين محيط مدت‌هاي مديدي است که در حال آزمايش و توسعه است، برقراري امنيت در فضاي سايبري از محدوديت‌ها و چالش‌هاي نوظهور و پويايي برخوردار است؛ بنابراين با استفاده از قوانيني چون ادغام اطلاعات سطح بالا بسياري از چالش‌ها و شکاف‌هاي مطرح شده را که توسط حملات پيوسته (فايروال بومي )متغير سايبري ايجاد شده، مي‌توان برطرف کرد. به‌علاوه، براي بهبود آگاهي وضعيتي سايبري مي‌توان از ادغام اطلاعات سطح بالا استفاده کرد. درنتيجه، با ادغام تجسمي که از ردهاي حمله به دست مي‌آيد و تجسمي که از موجوديت‌هاي در خطر شبکه ارائه شده، بازدهي سامانه همان‌گونه که در آزمايش‌هاي صورت گرفته نشان داده شده است، ارتقا يافته است.

منبع : سايبربان

 

 

 
مشاور دیجیتال بازدید : 41 دوشنبه 25 آذر 1398 نظرات (0)

 

معرفی ۱۰ ابزار رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ

 

اکنون زمان آن رسیده است که با استفاده از چند ابزار بازاریابی، روند سئو و دیجیتال مارکتینگ خود را تا پایان سال را ارتقا بخشید.

در این مقاله قصد دارم 10 ابزار رایگان سئو و بازاریابی آنلاین که تا پایان سال به دردتان می خورد را به شما معرفی کنم. استفاده از این ابزار نه تنها شما را در مسیر درست دیجیتال مارکتینگ قرار می دهد، بلکه با ورود به سال آینده، شما در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت.

گوگل آنالیز

چرا باید از این ابزار رایگان استفاده کنید؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدید کنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می توانید داده های موجود را در چند طبقه بندی مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن ها را پیگیری کنید:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه)
  • Audience (مخاطبان - در این بخش شما می توانید اطلاعاتی که مربوط به بازدیدکنندگان سایتتان است را مطالعه کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آنها، مدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و ...).
  • Acquisition (اکتساب - این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریق به سایت شما وارد شده اند. همچنین، آمار دقیق ترافیک سایت را در اختیار شما قرار می دهد).
  • Behavior (رفتار - این بخش به شما نشان می دهد که بازدیدکنندگان تان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می کنند و چه کاری انجام می دهند).
  • Conversions (نرخ تبدیل - در این بخش می توانید نرخ تبدیل کاربر به مشتری و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید).

به عنوان مثال در بخش Acquisition (اکتساب) شما به تمام اطلاعات مرتبط با ترافیک سایت خود دست پیدا کنید. پیشنهاد می کنم به ترافیک های مبتنی بر کانالها (Channels) توجه ویژه ای داشته باشید. با ورود به این قسمت، صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد:

ابزار رایگان گوگل آنالیز برای سئو

با استفاده از این اطلاعات می توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتان می شود. به این ترتیب قادر خواهید بود استراتژی بازاریابی خود را به گونه ای تنظیم کنید که از همه ی ظرفیت های کانال های پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در مثالی که در تصویر بالا می بینید، سایت مورد بررسی قرار داده شده، بیشتر ترافیک خود را به طور مستقیم به دست می آورد (به این معنی که افراد آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می کنند). اگرچه این موضوع بسیار عالی است اما بهتر است که مدیران سایت زمانی را بر روی بهبود وضعیت جستجوی طبیعی و شبکه های اجتماعی صرف کنند.

پس از اینکه Google Analytics را نصب کردید، می توانید از همه مزایای آن بهره مند شوید. گوگل آنالیز همه کارها را خودش انجام می دهد. تنها مدتی به آن زمان بدهید تا داده های موجود را جمع آوری کند، سپس فرآیند بررسی را آغاز کنید.

Moz Check My Listing

آیا مطمئن هستید مشتریان می توانند تجارت شما را به صورت آنلاین پیدا کنند؟

اگر نمی توانید بدون شک و تردید به این سوال پاسخ مثبت بدهید، احتمالاً کاری را اشتباه انجام داده اید. خوشبختانه، شما می توانید این مشکل را با استفاده از ابزار Moz Check My Listing به راحتی برطرف کنید.

این ابزار به گونه ای طراحی شده است که به شما نشان می دهد کسب وکار شما چگونه در دنیای آنلاین فهرست بندی شده است. اگر بخواهم دقیق تر بگویم، شما می توانید موقعیت خود را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو محلی بررسی کنید.

کار کردن با این ابزار بسیار ساده است. برای انجام این کار کافیست اطلاعات خود را در این باکس وارد کنید:

ابزار Moz My Check Listing

در این شرایط، نتایج تولید می شود و شما می توانید برای قدم بعدی خود تصمیم بگیرید. در شکل زیر نتیجه ساده ای را برای Petals & Stems Florist مشاهده می کنید:

ابزار رایگان سئو Moz My Check Listing

نمره کنونی شما (Current Score) بسیار مهم است زیرا نشان می دهد چقدر با نمره کامل 100% فاصله دارید. قابلیت های این ابزار به همین جا ختم نمی شود. زمانی که صفحه را به پائین اسکرول می کنید، چهار تب مختلف را مشاهده خواهید کرد:

  • Complete - کامل
  • Incomplete - ناقص
  • Inconsistent - نا پایدار
  • Duplicates - تکراری

علاوه بر مرور و بررسی نتایج کامل، شما می توانید توجه ویژه ای به نتایج ناقص نیز داشته باشید. نتایج موجود در این بخش، مواردی هستند که به اصلاح فوری نیاز دارند. احتمالاً با جدولی مانند جدول موجود در تصویر زیر روبرو خواهید شد:

ابزار سئو Moz My Check Listing

در ادامه لینکی به لیست به روزسانی یا ایجاد لیست وجود دارد. این کار به شما کمک می کند از همان جا مشکلات موجود را برطرف کنید. به عنوان یک کسب وکار محلی، ممکن است رقبای بسیاری را در کنار خود ببینید. اگر بتوانید وضعیت سئو و بازاریابی خود را نسبت به رقبایتان بهتر کنید، شانس بیشتری برای به دست آوردن بهترین موقعیت در تجارت خود خواهید داشت.

 Google PageSpeed Insights

زمانی که صحبت از سئو و رتبه سایت در موتورهای جستجو به میان می آید، آیا فاکتور سرعت صفحه اهمیت پیدا می کند؟

در روزهای اولیه سئو، پاسخ به این سوال منفی بود. با این حال در دنیای امروزی، این موضوع کاملاً فرق کرده است. گوگل به طور واضح بیان می کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه بندی سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights مطمئن شوید که سایت تان سرعت بارگذاری مطلوبی دارد. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه ی نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد:

  • سرعت
  • تجربه کاربری
  • مواردی که برای رفع مشکلات باید مد نظر قرار گیرد

نتایج به دست آمده شبیه شکل زیر خواهند بود:

ابزار سئو Google PageSpeed Insights

حتماً شما هم دوست دارید نمره سایتتان تا حد ممکن به 100 نزدیک باشد. اگر متوجه شدید که نمره سایتتان کمتر است، از دستورالعمل های موجود در بخش Consider Fixing برای برطرف کردن مشکلات استفاده کنید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید که سرعت سایت خود را برای دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنید. باید برای هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشید. (توجه داشته باشید که سرویس بررسی سرعت ریسپانسیو بودن سایت برای IPهای ایران مسدود است).

SimilarWeb

آیا دوست دارید بدانید سایت شما بر اساس معیارهای متعدد چه عملکردی دارد؟ آیا دوست دارید بینش کاملی در مورد رقبای خود داشته باشید؟

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. همچنین لازم است ذکر کنم، داده ها و آمارها با فرمت های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

بررسی سایت Neil Patel، آمارهایی شبیه به زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

ابزار سئو SimiliarWeb

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت بررسی کنید. هر بخش را با جزییات کامل بررسی کنید و در مورد داده های به دست آمده تحقیق کنید. شما می توانید از این داده ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی خود در آینده استفاده کنید.

به طور مثال بهتر است به داده های مرتبط با جستجو مراجعه کنید و آنها را به خوبی بررسی کنید. از طریق این بخش می توانید بفهمید ترافیک سایت از کجا تامین می شود (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و ...).

ابزار سئو SimiilarWeb

ممکن است نتوانید از ابزار SimilarWeb به صورت روزانه استفاده کنید، اما قطعاً یکی از بهترین ابزارهایی که برای بررسی سلامت کلی سایت به کار می رود، همین SimilarWeb است.

SEO SiteCheckup

آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو فرآیندی پیچیده است و تصور می کنید نمی توانید از عهده آن بر بیایید؟

اگر جوابتان برای این سوال مثبت است، بگذارید خیالتان را راحت کنم من هم قبلاً در موقعیت شما بودم. اما به مرور و با مطالعه و استفاده از ابزارهای سئو نگاهم نسبت به مسئله بهینه سازی سایت تغییر کرد.

یکی از ابزارهایی که در چنین موقعیتی مورد استفاده قرار می گیرد SEO SiteCheckup است. این ابزار قابلیت های مختلفی دارد. برخی از قابلیت های این ابزار را در ادامه مشاهده می کنید:

  • تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • قابلیت ایجاد گزارش های مرتبط با سئو

اگر می خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می آید و بررسی آنها بسیار ساده است:

ابزار سئو Seo SiteCheckup

اگر خوش شانس باشید، سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید بررسی سئو سایت تنها مرحله ابتدایی کار است. این ابزار مشکلات موجود را نشان می دهد. شما می توانید بر روی دکمه How to Fix کلیک کنید و توصیه هایی را در مورد حل مشکل بیابید.

با استفاده از این ابزار می توانید موقعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.

گوگل وبمستر تولز

آیا از این ابزار قدرتمند سئو استفاده می کنید؟

بارها شده است که از وبمسترها پرسیده ام آیا از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده می کنند یا خیر. باور کنید شمارش تعداد جواب های منفی از دستم در رفته است!

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می شود کنسول جستجوی گوگل یا همان ابزار وبمستری گوگل است. این ابزار ایده روشنی در مورد عملکرد سایت ارائه می کند. داشبورد Google Webmasters می تواند اطلاعات اجمالی در مورد سلامت کلی سایت فراهم کند:

ابزار وبمستری گوگل - Google Webmaster Tools یا گوگل وبمستر تولز

ممکن است اطلاعات موجود در این بخش برای شما کافی باشد اما بهتر است پا را فراتر بگذارید و نگاهی عمیق به سایت خود داشته باشید. تب Search Traffic می تواند اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

  • تجزیه و تحلیل جستجو
  • لینک های داده شده به سایت شما
  • لینک های داخلی
  • جریمه های دستی
  • هدف گیری بین المللی
  • قابلیت استفاده از سایت در موبایل

قسمت تجزیه و تحلیل جستجو یکی از بخش های مورد علاقه من است. این بخش به شما اجازه می دهد عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید. شما می توانید به روش های مختلف داده های مورد نظرتان را جستجو کنید:

ابزار وبمستری گوگل یا گوگل وبمستر تولز - Google Webmaster Tools

البته کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق ترین روش ها برای پیگیری لینک هایی است که به سایت شما داده شده اند. همانطور که می دانید این کار برای رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک ها را پیگیری می کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک ها را به خود اختصاص داده اند را نیز بررسی می نمایید.

با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز رسانی می شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد گوگل وبمستر تولز خود را بررسی کنید.

SpyFu

آیا تا به حال اصطلاحِ "دوستان خود را در نزدیکی خود نگه دارید و دشمنان را نزدیک تر" را شنیده اید؟

البته این موضوع به این معنی نیست که رقبای شما جزو دشمنانتان هستند، اما بهتر است بدانید که آنها برای سئو و بازاریابی شان در حال انجام چه کاری هستند. اگرچه خودتان می توانید کارهای زیادی را در این رابطه انجام دهید، اما باید زمانی را برای بررسی رقبا و پیگیری آنها کنار بگذارید. به همین خاطر بهتر است به ابزارهایی همچون SpyFu اعتماد کنید.

با استفاده از این ابزار شما می توانید کارهایی که رقبایتان انجام می دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می خواهید، وارد کنید.

ابزار سئو SpyFu

از این قسمت می توانید جستجوی خود را انجام دهید و از اطلاعات نمایش داده شده استفاده نمایید. با وارد کردن آدرس سایت، با چنین نتایجی روبرو می شوید:

ابزار سئو رایگان SpyFu

این تنها آغاز کار است. شما می توانید نتایج موجود در صفحه را بررسی کنید و داده های مرتبط با موارد زیر را جمع آوری نمایید:

  • کلمات کلیدی اشتراکی
  • کلمات کلیدی برتر
  • سابقه رتبه بندی سایت
  • لینک های داخلی

حتما از خودتان می پرسید دانستن کارهایی که رقبا انجام می دهند چه مزیتی می تواند داشته باشد؟

جای هیچ شک و تردیدی نیست که همه دوست دارند زمان اندکی را بر روی رقبای خود صرف کنند و بیشتر وقت خود را بر روی کسب وکار خودشان متمرکز کنند. اما این کار به هیچ عنوان صحیح نیست. شما نمی توانید بدون شناسایی رقبای خود موفقیت چندانی کسب کنید.

با کمک ابزار SpyFu می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به دست آوردن کلمات کلیدی جدیدی جهت رتبه گیری در نتایج جستجو
  • بررسی میزان موفقیت شما یا رقیبتان در یک کلمه کلیدی خاص
  • به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل لینک بیلدینگ رقبا

کار خود را با رقبای اصلی خود آغاز کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تهدیدات بزرگ برای رتبه بندی در موتورهای جستجو را پشت سر گذاشته اید.

Dasheroo

از چه روشی برای پیگیری همه داده های مرتبط با کسب و کار خود استفاده می کنید؟

مانند بیشتر افراد، شما نیز ممکن است پاسخی برای این سوال نداشته باشید. در عوض با استفاده از چندین ابزار مختلف، اطلاعات لازم را برای بررسی به دست بیاورید.

اگر شما نیز از تلف کردن زمان خود بر روی ابزارهای متعدد خسته شده اید، بهتر است ابزار Dasheroo را امتحان کنید. این ابزار یکی از راه حل های تجاری و کاربر پسند است. از آنجاییکه این ابزار رایگان است، شما می توانید به راحتی برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

این ابزار همه معیارهای کسب وکار را در کنار یکدیگر قرار می دهد. برای اینکه داده های خود را پیگیری کنید مجبور نیستید به صورت جداگانه از ابزارهای مختلف استفاده کنید. این ابزار یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی را در خود دارد. Dasheero می تواند به اپلیکیشن های زیر متصل شود:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • گوگل آنالیز
  • اینستاگرام
  • HubSpot
  • Shopify

مطمئن باشید شما نیز مثل من از پیگیری و بررسی داده های به دست آمده لذت خواهید برد، اما مطمئناً نمی توانید این کار را به طور مداوم انجام دهید. بنابراین پیشنهاد می کنم حتماً از این ابزار خوب برای کسب و کار خود بهره ببرید.

ابزار سئو Dasheroo

Social Mention

زمانی که صحبت از شبکه های اجتماعی و سئو به میان می آید، بهتر است همیشه چند نکته را به خاطر داشته باشید. مطمئناً نمی توان تاثیر دقیق استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی بر روی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو را به راحتی به نمایش گذاشت، اما بهتر است خود را برای این موضوع آماده کنیم تا در آینده افسوس فرصت های از دست رفته را نخوریم.

حتی اگر استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما به طور مستقیم تاثیری بر روی رتبه بندی نداشته باشد، باز هم باید این گزینه را مد نظر داشته باشید زیرا می تواند به برند سازی نام تجاری تان کمک کند. در نتیجه استراتژی شما به تدریج تاثیر زیادی بر روی کسب وکارتان خواهد داشت.

ابزار Social Mention امکان تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه در رسانه های اجتماعی را فراهم می کند. درست است که ابزار Social Mention نسبت به دیگر ابزارهای موجود در لیست قابلیت های کم تری دارد، اما این موضوع به این معنی نیست که Social Mention ابزار بی ارزشی است.

علاوه بر این، شما قادر خواهید بود بر روی ترندهای مختلف موجود کلیک کنید. شما می توانید به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر خود نیز باشید. بعد از انجام این کار، لیستی از منشن های اخیر را دریافت خواهید کرد. این منشن ها به همراه جعبه داده نشان داده می شود که چیزی شبیه شکل زیر است:

ابزار سئو Social Mention

شما می توانید به اطلاعاتی همچون منابع، هشتگ ها و کلمات کلیدی برتر دسترسی داشته باشید. همچنین، قادر خواهید بود به روش های مختلف از این ابزار استفاده کنید. مثلاً می توانید از آن برای پیگیری منشن های برندتان استفاده کنید. همچنین ممکن است از این ابزار برای بررسی رقبا و به دست آوردن ایده های مختلف استفاده نمایید.

درست است که می توانید بدون کمک ابزارهای قدرتمند نیز اطلاعات زیادی در مورد رسانه های اجتماعی کسب کنید. با این حال، انجام چنین فرآیندی زمانبر است و استفاده از چنین ابزارهایی کار شما را راحت تر می کند. اگر دوست دارید منشن های شبکه های اجتماعی را بدون اتلاف زمان پیگیری کنید، ابزارهای زیادی مانند سوشال منشن وجود دارد.

Google Keyword Planner

ایده های کلمات کلیدی خود را از کجا به دست می آورید؟

پاسخ های زیادی برای این سوال وجود دارد اما ابزار Google Keyword Planner بهتر از هر گزینه دیگری عمل می کند. اگر نتوانید کلمات کلیدی درستی را در سایت خود به کار ببرید با شکست مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق و اطمینان از موفقیت کلمات کلیدی بهتر است از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید. این ابزار نه تنها رایگان است بلکه توسط گوگل مدیریت می شود. به همین خاطر شما مطمئن خواهید بود که داده های به دست آمده از آن دقیق هستند. شما باید داده های خود را به شکل زیر وارد کنید:

ابزار سئو Google Keyword Planner

مثلاً می توانید از عبارت بازاریابی آنلاین استفاده کنید. این عبارت را در جعبه اول وارد کنید و بر روی دکمه Get Ideas کلیک نمایید. علاوه بر حجم ترندهایی که به صورت ماهانه نشان داده می شود باید نگاه دقیق تری به موارد زیر داشته باشید:

  • لیست واژه های جستجو شده
  • میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
  • رقابت

همانطور که مشاهده می کنید ایده های بسیاری در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید از آنها برای استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

ابزار سئو رایگان Google Keyword Planner گوگل کیوورد پلنر

بهتر است قبل از آغاز به کار سایت از کیوورد پلنر استفاده کنید. در این صورت قادر خواهید بود محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی معتبر ایجاد کنید.

نتیجه گیری

هیچ کس آینده سئو را نمی داند اما در مورد یک چیز مطمئن هستیم؛ به دست آوردن رتبه های برتر برای کلمات کلیدی هدف چیز بدی نیست. همانطور که مشاهده کردید، هر کدام از این ابزارها دارای قابلیت های مختلفی بودند. این ابزارها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. هر چند ابزارهای دیگری مانند گوگل ترند نیز وجود دارند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

منبع : نوین

مشاور دیجیتال بازدید : 70 دوشنبه 25 آذر 1398 نظرات (0)

از چند نفر که دور و برتان هستند بپرسید «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» یا «به چه کسی دیجیتال مارکتر می‌گویند؟» شرط می‌بندم جواب‌های جالبی می‌شنوید! بعضی‌ها سعی می‌کنند یک تعریف من‌درآوردی تحویلتان بدهند و عده‌ای دیگری ممکن است بگویند: «منو چه به دیجیتال مارکتینگ

 

با اینکه بیشتر مردم اطلاعات دقیقی راجع به این موضوع ندارند، اما همۀ ما سال‌هاست که با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سروکار داریم. منظورم همین تلفن‌های همراه و کامپیوتر‌ است.

 

به لطف این ابزارها، دیگر به اجناس موجود در مغازۀ محله‌مان (یا حتی کشورمان) محدود نیستم! الان با چند کلیک می‌توانیم هر چیزی را سفارش دهیم. از خرید لباس و غذا گرفته تا رزرو هتل و ده‌ها چیز دیگر. در واقع ابزارهای دیجیتال باعث تغییر عادات خرید در مشتریان شدند.

 

مثلاً اگر شما الان قصد خرید یک تلفن همراه را داشته باشید، حتماً قبل از خرید، چند مقاله را در مورد عملکرد و جزئیات سخت‌افزاری آن مطالعه می‌کنید و با بررسی سایر گزینه‌های مشابه، یک گوشی خریداری می‌کنید. به فراخور این تغییر، کسب‌وکارها هم باید در روش‌های بازاریابی خود تغییر ایجاد کنند. چه تغییری؟ واضح است! شما هم باید با حضور در اینترنت، رسانۀ مخصوص به خود را راه اندازی کنید.

 

بیل گیتس

نظر آقای بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) در این باره جالب توجه است.

 

اگر کسب‌وکار شما در اینترنت حضور ندارد،

پس به زودی از بازار حذف خواهید شد!

 

این مقاله یک راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ است که در آن همه چیز را از پایه توضیح داده‌ایم و خواندش را به دو دسته از افراد به شدت توصیه می‌کنیم:

 

صاحبان کسب‌وکار: مدیرانی که دیجیتال مارکتینگ را برای افزایش فروش در کسب‌وکار خود می‌خواهند.

علاقمندان به دیجیتال مارکتینگ: افرادی که به دنبال یک شغل جذاب و پردرآمد هستند.

فرقی ندارد که جزء کدام دسته باشید، در هر صورت باید با مفاهیم و اصول مطرح شده در این مقاله آشنا شوید. پس به دنیای بازاریابی دیجیتال خوش آمدید!

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟!

ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیستبه صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است. اما اگر بخواهم یک تعریف کلی برای آن ارائه دهم، باید بگویم:

 

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی محصولات یا خدمات.

خب این شد یک تعریف خودمانی. حالا برگردیم سر بحث خرید! اگر از شما بپرسم که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای مثلاً 10 سال پیش چه فرقی دارند، چه جوابی می‌دهید؟ لطفاً کمی به این سوال فکر کنید. تفاوت اساسی در نحوۀ تصمیم گیری مشتریان ایجاد شده است، همانطور که گفتیم، امروزه مشتریان قبل از خرید، به دنبال اطلاعات هستند.

 

چرا مشتریان به دنبال اطلاعات هستند؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، مشتریان به دنبال اطلاعات هستنددر گذشته رقابت در بازار خیلی کمتر از امروز بود. یک محصول نهایتاً توسط شرکت‌های محدودی تولید می‌شد. این موضوع در مورد خدمات هم صدق می‌کرد. به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی نداشتند و از سر ناچاری از آن‌ها خرید می‌کردند. (البته هنوز این موضوع در مورد صنعت خودروسازی ایران صدق می‌کند!)

 

ولی الان ممکن است یک نوع محصول یا خدمات را 10 مجموعه به صورت همزمان ارائه بدهند! برای همین مشتریان خیلی بیشتر از قبل در مورد خرید خود تحقیق می‌کنند. سپس اطلاعات به دست آورده را از چند جهت مقایسه می‌کنند، مثلاً: کدام محصول ارزان‌تر است؟ خدمات پس از فروش کدام شرکت بهتر است؟ یا حتی وبسایت کدام شرکت جذاب و کاربردی‌تر است! (بله این مورد هم تاثیر زیادی در فروش دارد!) دقیقاً همینجاست که نقش دیجیتال مارکتینگ پررنگ می‌شود!

 

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با ایجاد رسانه‌های تخصصی در حوزه کاری خود، به رهبر فکری بازار تبدیل شده و از این طریق نظر و اعتماد مشتریان را جلب کنید.

البته اینترنت و فضای مجازی تنها منابع دریافت اطلاعات نیستند، ولی قطعاً جزء مهم‌ترین و در دسترس‌ترین منابع هستند. حالا برای اینکه این فضا را بهتر بشناسیم، باید با عناصر بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.

 

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار دیجیتال مارکتینگدنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. قدم اول برای ورود به این دنیا، شناخت تکنیک‌ها و ابزارهای آن است. در این بخش تمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

 

وبسایت مارکتینگ

اهمیت وبسایت در بازاریابی دیجیتال وبسایت اصلی‌ترین پایگاه مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسب‌وکار شما در وبسایت اتفاق می‌افتد. دیگر نمی‌توانید مثل کسب‌وکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.

 

شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم ‌می‌توانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! حتماً باید این کار انجام دهید! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه می‌توانند شما را پیدا کنند؟

 

لطفاً همه تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! شما نیاز به یک پایگاه مرکزی برای مشتریان خود دارید، به همین دلیل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز می‌شود!

 

ظاهر زیبا و چیدمان اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. البته یادتان باشد زیبایی در سادگی است. منظور من این نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید. بلکه باید تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سایت خودداری کنید.

 

شرکت Adobe که معرف حضورتان هست؟ سازنده نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، پریمیر و... . این شرکت در تحقیقات خود اعلام کرد:

 

اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج می‌شوند!

منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجربۀ کاربری غافل شوید. نمی‌دانم چیزی از تجربه‌ کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) می‌گویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.

 

مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آن‌ها بیشتر خواهد شد.

 

مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می‌کنند. نسبت تصویر و اندازه اندازۀ نمایشگر موبایل‌ها با هم متفاوت است.

 

اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق می‌دهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.

منبع:نوین

درباره ما
مشاور دیجیتال
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 653
  • بازدید کلی : 2,681