loading...
مشاور دیجیتال
مشاور دیجیتال بازدید : 64 دوشنبه 25 آذر 1398 نظرات (0)

از چند نفر که دور و برتان هستند بپرسید «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» یا «به چه کسی دیجیتال مارکتر می‌گویند؟» شرط می‌بندم جواب‌های جالبی می‌شنوید! بعضی‌ها سعی می‌کنند یک تعریف من‌درآوردی تحویلتان بدهند و عده‌ای دیگری ممکن است بگویند: «منو چه به دیجیتال مارکتینگ

 

با اینکه بیشتر مردم اطلاعات دقیقی راجع به این موضوع ندارند، اما همۀ ما سال‌هاست که با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سروکار داریم. منظورم همین تلفن‌های همراه و کامپیوتر‌ است.

 

به لطف این ابزارها، دیگر به اجناس موجود در مغازۀ محله‌مان (یا حتی کشورمان) محدود نیستم! الان با چند کلیک می‌توانیم هر چیزی را سفارش دهیم. از خرید لباس و غذا گرفته تا رزرو هتل و ده‌ها چیز دیگر. در واقع ابزارهای دیجیتال باعث تغییر عادات خرید در مشتریان شدند.

 

مثلاً اگر شما الان قصد خرید یک تلفن همراه را داشته باشید، حتماً قبل از خرید، چند مقاله را در مورد عملکرد و جزئیات سخت‌افزاری آن مطالعه می‌کنید و با بررسی سایر گزینه‌های مشابه، یک گوشی خریداری می‌کنید. به فراخور این تغییر، کسب‌وکارها هم باید در روش‌های بازاریابی خود تغییر ایجاد کنند. چه تغییری؟ واضح است! شما هم باید با حضور در اینترنت، رسانۀ مخصوص به خود را راه اندازی کنید.

 

بیل گیتس

نظر آقای بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) در این باره جالب توجه است.

 

اگر کسب‌وکار شما در اینترنت حضور ندارد،

پس به زودی از بازار حذف خواهید شد!

 

این مقاله یک راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ است که در آن همه چیز را از پایه توضیح داده‌ایم و خواندش را به دو دسته از افراد به شدت توصیه می‌کنیم:

 

صاحبان کسب‌وکار: مدیرانی که دیجیتال مارکتینگ را برای افزایش فروش در کسب‌وکار خود می‌خواهند.

علاقمندان به دیجیتال مارکتینگ: افرادی که به دنبال یک شغل جذاب و پردرآمد هستند.

فرقی ندارد که جزء کدام دسته باشید، در هر صورت باید با مفاهیم و اصول مطرح شده در این مقاله آشنا شوید. پس به دنیای بازاریابی دیجیتال خوش آمدید!

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟!

ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیستبه صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است. اما اگر بخواهم یک تعریف کلی برای آن ارائه دهم، باید بگویم:

 

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی محصولات یا خدمات.

خب این شد یک تعریف خودمانی. حالا برگردیم سر بحث خرید! اگر از شما بپرسم که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای مثلاً 10 سال پیش چه فرقی دارند، چه جوابی می‌دهید؟ لطفاً کمی به این سوال فکر کنید. تفاوت اساسی در نحوۀ تصمیم گیری مشتریان ایجاد شده است، همانطور که گفتیم، امروزه مشتریان قبل از خرید، به دنبال اطلاعات هستند.

 

چرا مشتریان به دنبال اطلاعات هستند؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، مشتریان به دنبال اطلاعات هستنددر گذشته رقابت در بازار خیلی کمتر از امروز بود. یک محصول نهایتاً توسط شرکت‌های محدودی تولید می‌شد. این موضوع در مورد خدمات هم صدق می‌کرد. به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی نداشتند و از سر ناچاری از آن‌ها خرید می‌کردند. (البته هنوز این موضوع در مورد صنعت خودروسازی ایران صدق می‌کند!)

 

ولی الان ممکن است یک نوع محصول یا خدمات را 10 مجموعه به صورت همزمان ارائه بدهند! برای همین مشتریان خیلی بیشتر از قبل در مورد خرید خود تحقیق می‌کنند. سپس اطلاعات به دست آورده را از چند جهت مقایسه می‌کنند، مثلاً: کدام محصول ارزان‌تر است؟ خدمات پس از فروش کدام شرکت بهتر است؟ یا حتی وبسایت کدام شرکت جذاب و کاربردی‌تر است! (بله این مورد هم تاثیر زیادی در فروش دارد!) دقیقاً همینجاست که نقش دیجیتال مارکتینگ پررنگ می‌شود!

 

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با ایجاد رسانه‌های تخصصی در حوزه کاری خود، به رهبر فکری بازار تبدیل شده و از این طریق نظر و اعتماد مشتریان را جلب کنید.

البته اینترنت و فضای مجازی تنها منابع دریافت اطلاعات نیستند، ولی قطعاً جزء مهم‌ترین و در دسترس‌ترین منابع هستند. حالا برای اینکه این فضا را بهتر بشناسیم، باید با عناصر بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.

 

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار دیجیتال مارکتینگدنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. قدم اول برای ورود به این دنیا، شناخت تکنیک‌ها و ابزارهای آن است. در این بخش تمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

 

وبسایت مارکتینگ

اهمیت وبسایت در بازاریابی دیجیتال وبسایت اصلی‌ترین پایگاه مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسب‌وکار شما در وبسایت اتفاق می‌افتد. دیگر نمی‌توانید مثل کسب‌وکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.

 

شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم ‌می‌توانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! حتماً باید این کار انجام دهید! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه می‌توانند شما را پیدا کنند؟

 

لطفاً همه تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! شما نیاز به یک پایگاه مرکزی برای مشتریان خود دارید، به همین دلیل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز می‌شود!

 

ظاهر زیبا و چیدمان اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. البته یادتان باشد زیبایی در سادگی است. منظور من این نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید. بلکه باید تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سایت خودداری کنید.

 

شرکت Adobe که معرف حضورتان هست؟ سازنده نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، پریمیر و... . این شرکت در تحقیقات خود اعلام کرد:

 

اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج می‌شوند!

منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجربۀ کاربری غافل شوید. نمی‌دانم چیزی از تجربه‌ کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) می‌گویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.

 

مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آن‌ها بیشتر خواهد شد.

 

مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می‌کنند. نسبت تصویر و اندازه اندازۀ نمایشگر موبایل‌ها با هم متفاوت است.

 

اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق می‌دهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.

منبع:نوین

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مشاور دیجیتال
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 155
  • بازدید سال : 570
  • بازدید کلی : 2,598